Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt de willekeurigheid van een computer bepaald?

Ik weet niet hoe het winnend staatslotnummer wordt bepaald maar stel een computer is zo geprogrammeerd dat hij een willekeurig getal moet laten zien. Maar hoe wordt die willekeurigheid bepaald. Waardoor wordt er bijvoorbeeld een 9 gegeven door een computer maw hoe random is dat en hangt dat van het computerprogramma af hoe random een uitkomst is of is dat voor alle computers gelijk?

12 uur geleden
159
LeonardN
6 uur geleden
Je kan inderdaad beter spreken over een computerprogramma of "code" (ook wel software, applicatie of app). Een computer voert code uit. Hoe random een getal is dat je krijgt hangt dus af van de code die je aanvoert. Je kan zelfs je randomgetallengenerator laten testen op "randomheid" aangezien dit een lastig probleem is wat je eigenlijk niet eens goed met reguliere code op kan lossen. Wat men dus doet om goede randomheid te verkrijgen is een bijzonder vreemde maar inventieve methode. (De methode waar denk ik het meest gebruik van wordt gemaakt.) Lavarand: Men heeft ergens een wand van lavalampen neergezet, die constant aanstaan, en die dus constant een ander beeld vormen. Daar wordt steeds video van genomen, en dat wordt steeds omgezet naar getallen. Zoiets is zo onvoorspelbaar dat het geldt als werkelijk random (en niet pseudorandom). Dit is natuurlijk maar een methode. Uiteindelijk kan je allerlei dingen vinden die random zijn en die in je code verwerken. Maar je zal altijd een soort externe bron moeten vinden en niet enkel een een rekensom. Vandaag de dag zullen veel programmeurs geen moeite doen en gewoon een api aanroepen als ze een random getal willen. Ze moeten dan wel weten of de randomness echt random is. Veel RNG's (random number generators) zijn eigenlijk pseudorandom en kunnen dus mogelijk te gokken zijn.
erotisi
een uur geleden
Ik zie de notaris van de staatsloterij inderdaad niet snel bij een lavarand zitten ( - :

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding