Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe is het mogelijk om informatie (bijv getalletjes net als bij cds) te vertalen in beeldmateriaal?

bijv de 0'jes en 1'jes die op een cd geschreven staan omzetten in beeldmateriaal van een film etc. Waar begint het? Hoe heeft de eerste mens iets omgezet in bijv het scherm van een pc

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat kan met de juiste programmatuur.
Ga even terug naar het oudste beeldscherm met "tekst".
Een scherm bestaat uit "pixels", die je kunt voorstellen als een aantal rijen lampjes. Door de juiste lampjes aan te zetten kun je een beeld op het scherm zetten.
Om tekst op een scherm te zetten heb je een programma nodig die voor de (ascii)codes voor lettertekens de juiste lampjes aan zet. Welke lampjes dat zijn staat in een file op disk als een font.
Dat zijn dus ook allemaal enen en nullen.
Voor gekleurde plaatjes heb je per pixel niet één lampje nodig, maar drie. Een blauw lampje, een groene en een blauwe.
Bovendien is elk lampje voorzien van een dimmer. Doe dimmer heeft (voorlopig) 256 standen, 0 t/m 255.
Voor het beschrijven van een plaatje heb je dus voor elke pixel drie dimmerstanden nodig. Getallen dus, die je kunt aangeven met nullen en enen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar begint het? Hoe heeft de eerste mens iets omgezet in bijv het scherm van een pc?

(Ik zal het versimpeld uitleggen)
Vroeger was het makkelijker toen had je zwart-wit schermen (of zwart-groen/zwart-oranje) vaak aangeduid als monochroom (eenkleur). Stel je voor dat deze monitor een plaatje weergeeft van 8x8 pixels. Een witte (of gekleurde) pixel geef je aan als 1 en een zwarte (of niet gekleurde) pixel aan als 0. Nu kan je al een heel simpel plaatje maken (welke visueel al een goed idee geeft van het resultaat).
00011000
00111100
01111110
11111111
11111111
01111110
00111100
00011000

Dit is grofweg zoals 1bit "kleur werkt".

Met kleuren beeldschermen moet je meer gaan doen. Elke pixel bestaat dan uit subpixels. Een Rode een Groene en een Blauwe welke allemaal meer of minder hard kunnen branden. Nu moet je gaan werken met RGB-waardes. Zeg dat we per kleur 8bit aan informatie geven hoe hard deze moet branden. (dat geeft waardes van 0-255 waarbij 0 uit is en 255 de hoogste waarde).

Je kan bijvoorbeeld zeggen Rood 255 Groen 0 Blauw 0.
Dat is dus volledig rood. Je zal dan voor een pixel dan veel meer enen en nullen nodig hebben. Uitgeschreven:
11111111 00000000 00000000 (dat is dus nog maar de info voor 1 pixel).
of hexadecimaal:
FF 00 00
http://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.htm

http://www.binary-code.org/binary/8bit/11111111/

Dit is grofweg 24 bits kleurencode.

Misschien helpt deze video:
https://youtu.be/UBX2QQHlQ_I?t=1m55s

Toegevoegd na 1 uur:
Bij 1bits:
1=stroom=pixel aan=wit

Toegevoegd na 1 uur:
Als je wil snappen dat je al een PC kan maken zonder beeldscherm en dat een beeldscherm niets meer is dan een weergave van wat je wil laten zien:
https://youtu.be/X5lpOskKF9I?t=4m53s
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing