Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel code moet je van een programmeur zien om te kunnen beoordelen?

Stel dat iemand beweerd dat hij/zij goed uit de voeten kan met Java, hoeveel moet je dan van zijn code zien om te kunnen zeggen of hij zij deze taal goed beheerst? Moet ik dan denken aan een x aantal regels? Of hebben we het dan echt over lappen aan codes?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Soms zijn twee regels al genoeg….
Want als ik dan denk dat die functie van twee regels makkelijk in één regel past, dan zet ik al geen hoge pet voor die programmeur meer op…
Als groter geheel gezien vind ik het ontbreken van commentaar in code ook altijd een goede indicatie van hoe een programmeur werkt, ontbreken van commentaar is een indicatie van zelfoverschatting, iets wat je bij programmeurs vaak terugziet en gelijk moet indammen :-) Zij voelen zich namelijk God op aarde, en denken dat zij alleen deze complexe materie beheersen en dat comments bij belangrijke stukjes in de code onbelangrijk zijn… tegendeel is echter waar, want als na een half jaar de code eens weer tegen het licht moet worden gehouden, is de programmeur door de inmiddels vele drank gelagen het spoor compleet bijster over wat hij zo´n 6 maanden geleden heeft gepresteerd op het gebied van programmeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat niet om de hoeveelheid code, maar de manier waarop de code geschreven is.
Iemand kan een stukje code van 10 regels schrijven om een opdracht 'x' uit te voeren maar iemand anders voert precies dezelfde opdracht 'x' uit in 3 regels.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de 3 regels code omdat deze makkelijker te onderhouden is. Maar dit zorgt er natuurlijk wel voor dat code ook complexer wordt..

Kortom: het gaat bij programmeren niet om de hoeveelheid code. Het is bij programmeren belangrijk dat code:

- Voldoende commentaar bevat (zodat o.a. een andere programmeur kan zien wat een stukje code doet).
- Goed gestructureerd is en geen spaghetticode bevat
- OO geprogrammeerd is (Object Oriented programming)
- ... iemand een aanvulling?

Je moet zelf natuurlijk wel programmeerervaring hebben anders kan je het bovenstaande niet beoordelen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing