Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je bij html de tekst wat verder van de rand schrijven?

Ik probeer een website te maken met html. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de teksten en/of tabellen die ik maak, niet zo tegen de zijkant aangeplakt zitten? Ik weet dat je alles ook in het midden van de site kan zetten. Maar ik bedoel bijvoorbeeld 3 cm van de rechter zijkant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dit kun je bereiken met behulp van CSS. De maat die je gebruikt zal trouwens iets anders dan centimeters moeten zijn, want een computer heeft geen idee hoeveel pixels dat op een scherm is omdat elk scherm verschilt. Schrijf daarom bijvoorbeeld

p {
padding: 50px;
}

Hiermee krijgen alle paragrafen 50 pixels afstand van alle andere elementen aan alle kanten. "padding: 30px 50px;" zorgt ervoor dat je boven en onder de tekst 30px afstand hebt en links en rechts van je tekst 50px afstand. Als je alles afzonderlijk alle afstanden wilt instellen gebruik je "padding: 30px 0px 20px 40px;". Dit geeft 30px boven, 0px rechts, 20px beneden en 40px links (je begint dus bovenaan en gaat met de klok mee). Als je slechts één waarde wilt instellen kun je gebruik maken van "padding-left", "padding-right", "padding-top" en "padding-bottom". Bijv.:

p {
padding-left: 50px;
}

Meer informatie vindt je op www.w3schools.com onder de sectie CSS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing