Hoe vind ik de juiste RGB-waarden voor een stapsgewijs kleurverloop?
Ik werk in Excel vaak met gegevens die in een aantal categorieën vallen. Soms zijn dat 5 categorieën, soms wel 20.
Nu wil ik elke categorie een eigen kleur geven.
Stel dat er 15 categorieën zijn. Ik wil dan 15 kleuren hebben die een "natuurlijk verloop" hebben. Bijvoorbeeld van groen (veilig) via geel naar rood (riskant), of van blauw (koud) naar rood (heet). Of een ander verloop dat enigzins "natuurlijk" / "logisch" aanvoelt.
Mijn wensen voor de kleuren zijn:
-- Natuurlijk aanvoelend verloop (bijv. groen-->rood, of blauw-->rood).
-- Een gelijkmatig verloop, zonder vreemde "sprongen".
-- Twee naburige kleuren zijn even goed van elkaar te onderscheiden.
-- Als je één kleur ziet, "voel" je direct waar hij thuishoort in de serie.
Is er een manier om zo'n kleurverloop te maken, dat wil zeggen: is er een manier om, als ik N categorieën heb, voor elke categorie een geschikte RGB-kleur te vinden?
Zo ja, op welke manier doe ik dat?
Zo nee, waar kan ik voorbeelden geven van een dergelijk "natuurlijk" kleurverloop?
Toegevoegd na 2 minuten:
Hieronder een voobeeld dat ik even in elkaar heb geknutseld. Het geeft redelijk aan wat ik bedoel, maar ik ben niet helemaal tevreden over deze kleuren. Vooral het lichtgeel en het geel liggen te dicht bij elkaar naar mijn zin, en ook van oranjerood naar bruinrood zijn de overgangen "kleiner" dan in de andere delen van dit palet.
Het is dus niet precies wat ik wil hebben, maar het geeft wel de richting aan waarin ik aan het zoeken ben.
"waar kan ik voorbeelden _geven_ van een dergelijk "natuurlijk" kleurverloop? Dit had moeten zijn:
"waar kan ik voorbeelden _vinden_ van een dergelijk "natuurlijk" kleurverloop?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.