Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je macro's in windows maken?

Ik wil in Word een lijst maken van files. Daartoe moet ik: file selecteren, nogmaals selecteren, dan copieren, AltTab, CtrlV, AltTab, pijl naar beneden en dan weer van voren af aan. Kan zoiets automatisch?
Met WP5.1 kon zoiets wel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kan veel makkelijker. Ga naar je command-scherm (dos-box) en ga naar de juiste map.
Typ vervolgens: dir /b > bestanden.txt

Er wordt nu een textbestand gemaakt met daarin de bestanden uit die map. Openen, kopiëren naar Word, en klaar.
(Lees meer...)
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord
Ik open de dos prompt en ga naar de map
dan dir/b>bestanden.txt (moet dat in èèn regel?)
Waarstaat vervolgens dat textbestand? Hoe open ik dat?
bamibal
11 jaar geleden
Je typt het zoals ik schreef, met spaties en op één regel, gevolgd door enter. Het tekstbestand komt dan in diezelfde map. Je kunt hem openen door in Windows Verkenner op het bestand te dubbelklikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lukt, heel mooi, ik kan op deze manier heel veel mappen overzichtelijk maken. Bedankt!
Waar vindt je deze info?
bamibal
11 jaar geleden
Deze wist ik nog uit het DOS-tijdperk. Maar als je zoekt op dos-commando's, vind je veel info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dit meer dan eenmaal wilt doen kun je de instructie in een zgn batch-file opnemen. Dit heeft de extentie .bat . Je kunt het aanmaken met 'notepad'.
De naam van het bestand "bestanden.txt" kun je uitbreiden met het volledige pad waar je het hebben wilt.
Je voert de instructie(s) uit door op de naam van het batch-file te klikken.
Aan deze oplossing kleeft één bezwaar, nl als een filename letters bevat die door dos anders worden weergegeven dan door windows, komt die verkeerd over. Dit bezwaar is hetzelfde bij het systeem dat 'bamibal' voorstelt.
Ikzelf maak in Word een macro waarin ik gebruik maak van het 'FileSystemObject', zeg fso.
Dan zeg ik:
For Each bestand In fso.Getdirectory("MapPadPlusNaam").Files
bewaar bestand.Name in een tekstfile
Next Als je dit nodig hebt kan ik je wel een komplete macro sturen. eventueel in een persoonlijk bericht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag TheoDeed en eventueel wat uitleg / achtergrond. Ik denk dat batchfiles heel veel herhalende handelingen overbodig kunnen maken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding