Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een proces meer processortijd geven?

Ik heb vanwege mijn interesse in Pi, meerdere programma's geschreven in C++ om te kijken welke berekening van Pi het snelste werkt. Het valt mij echter op dat mijn PC vrij veel tijd nodig heeft per berekening, en dat ligt niet de complexiteit van de berekening. Mijn processor geeft aan ongeveer op 5% van zijn maximum vermogen te verbruiken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat zo'n bestand meer processortijd krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt SetPriorityClass en SetThreadPriority gebruiken om je proces en de thread(s) een hogere prioriteit te geven. Ook in de task manager (rechtermuisknop in de taakbalk) kun je een proces realtime priority geven. Je windows wordt wel lastig te bedienen hierdoor. Als een programma veel CPU nodig heeft, en je computer heeft verder niets te doen, krijgt het programma die CPU tijd toch wel, ongeacht de prioriteit. Welk algoritme gebruik je om PI te berekenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

5% is verdacht laag, doet het programma nog iets met de harde schijf of verbruikt het veel geheugen ? Zelfs al los je alle bottlenecks op, dan zul je op een quadcore maximaal 25% CPU gebruiken, tenzij je het programma in meerdere threads kunt splitsen. Prioriteit verhogen helpt niets als het programma goed is greprogrammeerd.
gvrox
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing