Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met welke makkelijke en gratis programmeertaal kan je programma's maken die zowel onder Linux als Windows werken?

Dus dat er zowel een compiler voor Windows als voor Linux bij zit. Liefst zoek ik een taal die dicht tegen 't aloude vroegere basic aan zit.

Eén hele belangrijke voorwaarde: ik wil eenvoudig grafische commando's kunnen geven.
Vroeger kon je bijv. intikken:

screen 2
for a=1 to 20:circle (a*a, a*10),30:next

...en hoppa, 20 mooie cirkeltjes op je scherm, met straal 30.

Ik zoek dus eigenlijk een moderne opvolger van basic en wil er snel mee aan de slag kunnen, zonder eerst een complexe object-oriënted-language ofzo te hoeven doorspitten, in overloze dikke PDF-manuals te moeten bladeren...

Als bewijs zou ik dan graag een stukje voorbeeldcode willen hebben hoe je dan in die taal een paar cirkeltjes op 't scherm tovert :).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik begrijp precies wat je bedoelt, maar je zal een programmeer taal moeten zoeken die niet gecompileerd hoeft te worden en die niet van een MS/Linux shell gebruik maakt.
Je kunt wel twee versies maken op zelfs werken met C#,.Complexer is natuurlijk Delphi/Kylix.
Maar dat is niet wat jij zoekt., emn wat je zoekt is helaas niet meer van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Adobe Air applicaties draaien onder windows Mac en Linux.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat een domme, domme vraag... Voor een programmeertaal hoef je nooit te betalen. Je betaald toch ook niet om Nederlands en Engels te praten?

Er zijn echter wel IDE's waarvoor je moet betalen. Dat zijn de editors WAARIN je programmeert. Bijvoorbeeld Visual Studio om .NET programmeertalen in te typen, zoals C# en VB.NET. Maar er is ook een Visual Studio Express editie die wel weer gratis is.

Als we het dan toch over C# hebben, ga dan Silverlight programmeren. Dat werkt onder Windows, Mac en Linux en alle gangbare browsers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing