Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een foute kleurinstelling op mijn digitale camera corrigeren?

Vorige week heb in onverwacht een huwelijk gefotografeerd. Omdat ik er niet van wist, had ik weinig ruimte op mijn camera, en een deel in jpg geschoten. Nu blijkt een vd kleurinstelingen niet op schaduw, maar op daglight te hebben gestaan: alle foto's een blauwe zweem. Is er aan goede manier om dit in adobe photoshop / lightroom te corrigeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
767

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jammer dat je in jpg hebt geschoten. Waarschijnlijk zal er niet veel meer goed te herstellen zijn. Je kunt hier een voorbeeld foto plaatsen, misschien kan ik eens zien of er nog 'informatie genoeg' in het beeld zit.

Over het algemeen zijn er 2 methoden om kleurzweem te corrigeren. De eerste is de eenvoudigste, maar niet altijd mogelijk. Daarvoor heb je in het beeld namelijk een neutrale kleur nodig. Dus een kleur waarvan jij WEET dat hij een grijs is. Maar waarvan er nog informatie genoeg in zit. Dus zwart (RGB 5, 5, 5), Wit (RGB 250, 250, 250) of elke grijstint hiertussen, zoals een blank metaal, sieraad, oogwit, of ander voorwerp.
In photoshop ga je dan naar 'levels'. Daarin pak je het grijze pipet en prik je op de foto op een grijze tint. Je ziet direct de kleur van je beeld veranderen.

De 2e methode is ingewikkelder, maar ook met levels. Hierin kan je per kleurkanaal (Rood, Groen, Blauw) de levels aanpassen. Per kleur kanaal breng je zwart naar zwart toe, en wit naar wit. Maar je ziet in deze kanelen ook direct of die kleur niet verzadigd is. En dus of je die kleuren nog kunt herproduceren. Deze methode werk alleen als het beeld onderbelicht is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt ook de foto's omzetten naar zwart/wit. Kan erg sfeervol zijn foto trouwfoto's en je bent zeker van de kleurzweem af.

Toegevoegd na 19 minuten:
http://help.adobe.com/nl_NL/Photoshop/11.0/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-766ca.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het goed wilt doen, heeft elke foto toch altijd die nabewerking en aandacht nodig.
Daarom selecteer ik eerst de foto's op inhoudelijk en of de basis kwalitatief goed genoeg zijn.
Dan houdt je maar een foto of 20-30 over (voor een trouwreportage), die je wilt uitwerken voor het huwelijk. Bij mijn gaan de inhoudelijk en technisch slechte eruit, want ik wil mijn naam voor kwaliteit hoog houden. En alle op elkaar lijkende kies ik er 1 uit.
Wat ik overhoudt, gaat nog door de selectie voor het thema/verhaal, of eventueel seriematigheid. Een heleboel kan je op het basismateriaal al beoordelen.
Pas na selectie ga ik bewerken en daarna komt pas de definitieve selectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100 foto's nee, dat is geen prettige klus.
Dat had inderdaad via file => automate => batch in Photoshop gekund. En het filter kon dus via, wat er in mijn antwoord staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wittemus, dan heb je allemaal net niet goede foto's. Wel beter natuurlijk dan allemaal slechte foto's.

Andere antwoorden (3)

Met Photoshop is dat makkelijk te doen. Als je geen Photoshop hebt kun je met veel andere gratis programma's de kleurwaarden van de foto's wijzigen.
Maak eerst een kopie van alle plaatjes en probeer die te bewerken voordat je een fout maakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heeft adobe photoshop een speciaal filter voor.
Adobe lightroom heb ik niet, dus dat moet een ander je vertellen.

In Photoshop CS en Photoshop CS5:
=>layer => new adjustment layer => photo filter => OK => kies een warming filter, een van de oranje kleurige correcties. Die compenseren het teveel aan blauw.

Dat zet je dus als laag over de .jpg heen.
Opslaan als PSP geeft dan geen verlies van gegevens.
Layer niet mergen geeft achteraf nog correctiemogelijkheden als de uitdraai op fotopapier niet helemaal is wat je wilde hebben.

Succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Opslaan in PSP" wordt (natuurlijk) "opslaan is PSD".

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je de juiste correctie hebt gevonden kun je de handelingen als automaat opslaan (in "actions") en vervolgens als batch op alle betrokken foto's loslaten.
(File => automate => batch)

Toegevoegd na 2 uur:
Dat photo filter is dus met name handig wanneer het, zoals in jouw geval, om een verkeerd gekozen witbalans gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de kleurinsteeling fout is, kun je hem waarschijnlijk met een fotobewerkingsprogramma wel corrigeren; als echter een van de kleuren niet wordt weergegeven wordt het moeilijk. Ik heb ook eens een Canon gehad die totaal verkeerde kleuren gaf. Ik wilde hem laten repareren, maar de (internet) leverancier wilde hem niet laten repareren (na 2 jaar) omdat de reparatiekosten hoger zouden zijn dan een nieuw toestel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding