Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft iemand ideeën voor een mogelijkheid voor zelfstudie om de basis voor programmeren in XML overzichtelijk te krijgen?

Geen verwijzingen naar instanties zonder gedetailleerde gegeven a.u.b. Alleen antwoord geven als je er ook echt verstand van hebt en weet dat het resultaat geeft.
Een literatuurlijst is ook prima.

Toevoeging 30-5-2009 12:20
Wat XML is dat is mij bekend. Simpel gezegd is het een TOOL waarmee een (deel van een) database bewerkt kan worden. Wat wel en niet bijwerkt moet worden, dat moet worden geprogrammeerd. Dat heet echt zo. Graag alleen maar antwoord van mensen die ermee gewerkt hebben.
Ik ken de tool, maar wil bijv. kunnen controleren WAT er wordt bijgewerkt. Dus een uitleg ervan. Wie de vraag niet begrijpt die weet het antwoord niet.

Toevoeging 31-5-2008:
Sorry, maar de antwoorden zijn niet resultaatgericht.
Bovendien heb ik er niets aan wat er wordt gezegd.
Wat er mee gedaan wordt en waarvoorhet te gebruiken is niet de vraag.
WEL, waar een gerichte handleiding te vinden is om dit in te stellen en het te gaan gebruiken.

Zonder dat er een consultant moet worden ingehuurd.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
892

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je kunt niet programmeren in XML, XML kan niets uitvoeren. XML is een opmaaktaal voor opslag van gestructureerde data. Dus wat je precies wil is me niet helemaal duidelijk eigenlijk. Als je je vraag iets specificeert, dan wil ik mijn antwoord wel verder aanvullen.

Ik vind de tutorials op w3schools meestal wel oke om mee te beginnen. Deze heb ik dan ook aan mijn bron toegevoegd. Dit doorwerken kost je een uur en dan heb je een idee van de basis van hoe je een XML-bestand opbouwt en gebruikt. Er staat ook hoe je XML-bestanden kunt weergeven met CSS of XSLT. Er zijn zelfs een aantal XML advanced hoofdstukjes waar dingen als namespaces aan bod komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

XML zelf is een tekstformaat waarmee gegevens op een gestandaardiseerde en gestructureerde manier beschreven kunnen worden, die ook redelijk makkelijk lees- en schrijfbaar is *voor zowel mens als machine*. Meer is het in principe niet.
Het wordt vooral gebruikt als uitwisselingsformaat, om gegevens uit te wisselen tussen informatiesystemen die niet rechtstreeks met elkaar kunnen praten. Tegenwoordig wordt XML ook vaak gebruikt om (al dan niet beperkte hoeveelheden) data op te slaan, bijvoorbeeld van configuratiebestanden.
Gegevens die in XML-formaat zijn opgeslagen, heten XML-documenten.

Rondom XML bestaan een aantal andere op XML gerichte en/of gebaseerde 'talen':
- XML Stylesheet Templates (XSLT of XSL), waarmee je een XML-document kunt ‘omvormen’ naar XML met een andere indeling, of naar HTML, of naar 'platte' tekst.
- XPath, dat is een 'opvraagtaal' waarmee je eenvoudig een bepaald stukje uit een XML-document kunt selecteren. XSLT maakt gebruik van XPath.
- XML Schema, dat is een beschrijvende taal, waarmee je kunt afspreken hoe een specifiek XML-document ingedeeld moet zijn. Dit is handig wanneer je bv. gegevens met een externe partij moet uitwisselen. Een XML Schema-document (ook bekend als XSD) is zelf ook XML.
- XQuery, maar daar heb ik zelf niet zoveel ervaring mee.
En er worden nog steeds nieuwe uitbreidingen, en mogelijkheden ontdekt en bedacht.

Door de wijdverbreide acceptatie van de standaard is XML op de meeste platforms vrij makkelijk uit te lezen, en zijn er vele libraries beschikbaar om XML te parsen (lezen), te valideren, en te schrijven.

Dan nu over je vraag: in je toevoeging schrijf je dat jij XML ziet als een tool waarmee een database bewerkt kan worden. Over welk soort/merk/type db heb je het?

Ik denk zo aan de volgende situaties:
1. je database-engine maakt gebruik van XML om gegevens te importeren en exporteren, en jij wil op die manier de database bijwerken;
2. je database-engine slaat al zijn gegevens op als één of meer XML-document, en jij wilt die kunnen selecteren (met XPath) en transformeren (met XSLT);
3. ongeacht hoe je database zijn gegevens opslaan, je hebt een programma die de gegevens kan bewerken, maar die alleen met instructies in XML-formaat overweg kan (of het nou XSLT of een andere - al dan niet zelfgebakken - op XML gebaseerde taal is)

Zit ik hiermee in de buurt? Afhankelijk van je antwoord kan ik (of iemand anders) je dan misschien wat gerichter helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zeggen terecht dat je niet in XML kunt programmeren, ook is het geen tool.

Wat je mogelijk bedoeld is dat je XML wilt gebruiken om een DOM-model te maken. Als aanvulling of zelfs als vervanging van een database.

Onlangs heb ik samengewerkt met een student die op de uni deze methode had geleerd en zwoer dat het dit dé nieuwe database methode ging worden.

Ik heb me er in verdiept en kwam al snel tot de conclusie dat XML en DOM echt geen vervanging voor een database zijn. Men wilde het toch persee doordrukken. Mij best maar dan lekker zonder mij. (Heerlijk felle discussie: vrouw tegen 3 mannen)

Geen idee wat de reden is waarom je voor XML kiest. Maar als vervanging van een database is het echt af te raden. Je kunt namelijk alleen top-down werken (boomstructuur). Een rapport over 1 veld gaat altijd via een omweg.

XML is vooral bedoeld om ongestructureerde data, op een prettige manier van het ene systeem naar het andere te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding