Kun je een gratis forum laten verhuizen naar een andere host ?

Op Internet kun je op diverse plekken een gratis forumpje laten hosten. Uiteraard voorzien van reclame, maar daar lees je als vast gebruiker toch eenvoudig meteen overheen, dus dat is geen bezwaar.

Nu heb ik echter een forum draaien bij een nogal waardeloze host, waar van meet af aan veel problemen mee zijn geweest, en die nu al twee dagen helemaal plat ligt met slechte vooruitzichten voor de toekomst. Op dit moment valt er dus helemaal niks te verhuizen, maar mócht de boel met kunst- en vliegwerk weer voor elkaar komen, dan ben ik natuurlijk van plan onmiddellijk mijn biezen te pakken, en mijn traffic elders onder te brengen waar ik wél goede ervaringen heb.

Maar als het even kan wil ik natuurlijk de hele historie en ledenbestand en instellingen van mijn huidige forum meenemen, en niet weer helemaal overnieuw van de grond af met een leeg forum beginnen waarop alle leden zich weer opnieuw moeten inschrijven. Kan dat ?? Want bij voorkeur doe ik dat dus niet onder een eigen domein, maar weer bij een ander. Het gaat om een phpB3 forum, dus zeer algemene software.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er vanuit gaande dat je het over het forum hebt waarover ik denk dat je het hebt... Als er kosten mee gemoeid zijn, ben ik wel bereid een kleinigheid bij te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeeh, ja, daar gaat het inderdaad over, maar de vraag kun je in zijn algemeenheid zien. Ik geloof trouwens dat we op dit moment weer online lijken te zijn.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, we zijn er weer.

Het beste antwoord

Daarvoor heb je in ieder geval toegang nodig tot de complete database en bijbehorende bestanden van het forum (zeg maar de website die de data toont) en dat moet je in zijn geheel over zetten naar de andere provider.

Een andere manier is om met tools de data uit de ene database in de andere te pompen. Naast directe toegang tot beide databases moet je én de software én de benodigde kennis hiervoor hebben.

In het algemeen is het een vrij ondoenelijk zaak. Ik geef je de meeste kans als het forum bestaat uit een map met bestanden waarin de database zit) en je het geheel kunt kopiëren naar de andere provider.

Toegevoegd na 3 minuten:
Probleem met gratis fora is dat het juist niet uit een map bestaat met eigen bestanden, maar een enorme database met alle fora die erop zijn aangemaakt.

De website selecteert afhankelijk van de inloggegevens de juiste data.

Om dergelijke gegevens over te zetten ontkom je niet aan datamining (het extraheren van de data via een tool, opslaan in een lokale database en via een interface in de nieuwe database pompen). Dit klinkt niet alleen makkelijker dan het is, je zult ook nog vast lopen op rechten omdat je de toegang niet krijgt tot de database. En datamining door alle gegevens handmatig te kopiëren in een spreadsheet lijkt me niet echt een handige optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, helemaal eens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar was ik eerlijk gezegd al een beetje bang voor.....
Maar bij deze privider kun je WEL je forum laten overzetten naar een eigen domein. Hoe dàt dan weer werkt ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas niet de info waar ik op hoopte, maar wel die ik al vreesde. In elk geval bedankt voor de bevestiging ;-)

Andere antwoorden (3)

Ik heb natuurlijk geen idee over welke host je het hebt.

Het zal mijns inziens wel liggen aan het bedrijf waar je nu host, maar ik weet uit betrouwbare dat dit wel kan, zij het dat er dan soms wel een vergoeding tegenover dient te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen toegang kan krijgen tot de bestanden wordt het lastig.
Alle zichtbare data is nog wel te rippen. (eventueel zelfs met heel vaak copy-paste)
Maar leden-bestanden enzo, daar kan je niet aankomen zonder hulp van het forum.

Ik zou het eerst aan de betaalde host vragen waar het naartoe gaat.
Eventueel aan de gratis host vragen, tegen betaling kunnen ze vast wel wat voor je doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Is hier wettelijk niet is voor geregeld?
Kan me niet voorstellen dat ze je gegevens kunnen "gijzelen" ,gratis of niet, overstappen moet mogelijk zijn.
Gratis bestaat trouwens niet want je betaald door naar reclame te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen,

Ja dat kan, mits de huidige forumhost bereid is de database van jouw huidige forum vrij te geven (al of niet tegen betaling).

Indien je de SQL database hebt dan kan iedereen met kennis van PHPbb de site op een eigen hosting pakket installeren.

Je hebt dan alle teksten en instellingen overgezet. Je mist dan alleen de template/layout, maar die is vast op het internet op te sporen. Een voordeel van een eigen hot is dat je reclamevrij draait.

Ik raad je wel aan om bij je nieuwe host middels cronjobs automatische backups te laten maken en enkele beheerderstools in te bouwen.

Zelf heb ik verschillende fora onder mijn beheer (oa PHPBB) en ik kan je hier wel mee op weg helpen als je de database hebt kunnen bemachtigen.