Welke provider biedt kwalitatief goede VoIP naar Duitsland?
Ik telefoneer via VoIP. Vooral naar Nederland en Duitsland.
Ik zoek een (andere) VoIP-provider die wel een goede geluidskwaliteit levert voor bellen naar Duitsland vaste lijn. Kwaliteit is het belangrijkste, prijs is ook van belang maar minder urgent.
Wat is er nu aan de hand:
Binnen Nederland is de kwaliteit altijd uitstekend, of ik nu bel of gebeld word. Ook als ik vanuit Duitsland gebeld word, is de kwaliteit aan beide kanten goed. Maar bel ik naar Duitsland (vaste lijn), dan klaagt de andere kant over storingen op de lijn. Aan mijn kant is de kwaliteit goed.
Dit probleem treedt op bij meerdere nummers in verschillende steden.
De andere partij hoort mij in principe luid en duidelijk. Maar er zitten snelle tikken op de lijn. Meerdere tikken per seconde, soms regelmatig, soms onregelmatig. Soms bel ik en is alles in orde, soms is het meteen helemaal mis, soms begint het ratelen pas na tien minuten. De tikken/ratels zijn soms zo luid, dat mijn stem erdoor wordt overstemd.
Het maakt niet uit of mijn computer aan of uit staat.
Ik heb 4 Mb/s up, 1 Mb/s down via ADSL. Ik heb een DECT-telefoon op mijn ADSL-modem aangesloten. Modem en DECT-basisstation staan ruim een meter van elkaar af.
Ik weet hoe ik SIP-instellingen moet doen, dus een zoek-het-lekker-zelf-uit-provider is ook goed. Als de kwaliteit maar beter is dan nu.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.