Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wifi 2.4 en 5 GHz, alleen 5 GHz lijkt goed te werken op Iphone, waarom?

Hallo

Ik heb de twee frequenties op mijn router en powerlines.

Als mijn Iphone verbonden is met 5GHz is de snelheid goed, geen problemen mee! Als hij is verbonden met 2.4GHz, dan is het een stuk minder, alles laadt minder snel en zelf de video’s moeten bufferen.

Ik snap natuurlijk dat er een verschil is qua snelheid tussen 2.4 en 5 GHz, maar dat de 2.4GHz zo traag werkt, schrik ik wel van.

Hier zijn de snelheden van beide banden als ik bij de router sta volgens de Ookla snelheidstest app. Ik betaal voor eens downloadsnelheid van max 100Mbs en upload van max 20 Mbs.

2.4 GHz:
Download: 42,0Mbs
Upload: 18,5Mbs
5 GHz:
Download: 87,0Mbs
Upload: 18,4Mbs

Iemand die een bemerking kan zien, of begint 2.4GHz gewoon te beperkt/traag te worden voor de huidige toepassingen?

Alvast bedankt!

een week geleden
in: Internet
551
Thecis
een week geleden
Het kan zijn dat je in een buurt woont waar veel wifi signalen zijn. Die kunnen storen, zeker op de 2.4 GHz band. Die heeft een zeer beperkt aantal kanalen. De 5 GHz band heeft veel meer kanalen en minder (kans op) interferentie.
LeonardN
een week geleden
*handig om onderstaande link te bekijken, 2,4 Ghz en 5Ghz zijn soms wel of niet een mogelijke frenquentie binnen een generatie van een WiFi-standaard. Je doet nu alsof het gaat om 2,4Ghz en 5Ghz maar eigenlijk gaat het vaak om bijvoorbeeld Wifi N (@2,4Ghz) vs Wifi N (@5 Ghz) of Wifi AC (@5 Ghz). Dat ligt ook aan wat je router wel of niet doet. WiFi AC zou dus ook op 2,4 Ghz kunnen, maar dat doet mijn router niet. https://www.botsenbytes.nl/academy/internet/wifi/frequentiebanden-en-wifi-standaards.php ===
"maar dat de 2.4GHz zo traag werkt, schrik ik wel van." Ik zeg dat dat een normale snelheid is voor veel apparaten en Wifi N @2,4Ghz.
Heb net even 3 apparaten getest en de router settings enkel op 2,4 Ghz en Wifi N
Alles in Mbps/s
Samsung S9 = ~35/25
Samsung S21FE = ~40/50
Laptop MSI uit 2023 = ~65/30 Terug op 5 Ghz en Wifi AC
Samsung S9 = ~250/60
Samsung S21FE = ~500/60
Laptop MSI uit 2023 = ~500/60 Heb ook wel wat geprobeerd met kanalen verzetten op de 2,4 Ghz en de bandbreedte verwisselen (20/40 Mhz), maar het blijft met mijn router (de witte van Ziggo) en die telefoons en laptop op een meter of drie toch zo rond de 35-60 Mbps schommelen.

"maar dat de 2.4GHz zo traag werkt, schrik ik wel van."
Ik zou zeggen dat er weinig aan de hand is. Wellicht dat betere routers en betere Wi-Fi adapters hogere waardes kunnen leveren. Ik zag bijvoorbeeld een behoorlijk verschil met mn laptop die vrij constant over de 60 Mbps ging. Met 5Ghz(AC) zou jij waarschijnlijk dus in principe van apparaat naar apparaat ook snellere snelheden kunnen halen binnen je netwerk, maar je wordt natuurlijk door je internetsnelheid afgekapt. Wat overigens vreemder is, is je wat trage uploadsnelheid bij 5Ghz(AC). Ik haal daar op elk apparaat met gemak 60 Mbps. Heel strak ook, alsof het precies een limitatie is van mijn router. Maar eigenlijk snap ik je probleem niet zo heel goed. Alle huidige apparaten gebruiken vaak al WiFi AC en halen dus op de 5 Ghz band gewoon nette bruikbare snelheden. Waarom zou je je nog bekommeren om de Wifi N 2,4 Ghz? "of begint 2.4GHz gewoon te beperkt/traag te worden voor de huidige toepassingen?"
Ook gelijk getest en kan prima in mn flatje op twee apparaten tegelijk 4k@60fps filmpjes kijken op youtube (ja op 2,4Ghz WiFi N). Moet wel zeggen dat de apparaten niet veel last hebben van verder van de router zitten hier. Dat kan natuurlijk wel veel verschillen met iemand die een zolder heeft. Maar goed daarvoor is nu juist WiFi AC 5 Ghz zo mooi voor (en anders idd powerlines met draadloze functie). Als je weet hoe je je router in komt en daar wat wil stoeien met wat instellingen moet je het maar zeggen. Je kan het opzoeken op internet welk adres je router heeft (of binnen je OS vinden, vast ook met een app tegenwoordig). Daar dan heen navigeren, moet je wel het ww weten, staat vaak onderop je router.
LeonardN
een week geleden
Ach zie nu dat mijn upload en jouw upload ook gekapt worden door de snelheid van abonnement. Facepalm momentje.
weeter
een week geleden
Hallo LeonardN Bedankt voor de uitleg. Het viel me op dat ik op 2.4GHz geen vlot internet had op mijn gsm. Op 5GHz is dit geen probleem. Volgens de apps zou ik wel aanvaardbare snelheden moeten hebben, dus zolang het niet hindert, zoals ik het zo laten en verder werken op de 5GHz. Bedankt!
LeonardN
een week geleden
Ja, eigenlijk is de 2,4Ghz optie die routers geven er vooral om oude apparaten met oudere standaarden ook nog online te houden. Een eerste model Wii bijvoorbeeld doet enkel WiFi G (2,4Ghz), en dan moet je dus wel dat uitsturen als je die nog wil gebruiken online. Maar je kan er ook voor kiezen om de 2,4Ghz mogelijkheid uit te gooien op je router (althans bij mijn router kan dat), als je toch alles met de nieuwere standaarden doet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding