Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je of Chinese webshops veilig zijn?

Ik had een discussie met iemand die beweerde dat temu niet veilig zou zijn i.v.m. privacy en wat ze met klantgegevens zouden doen. Maar die persoon bestelde wel jarenlang op bijvoorbeeld een AliExpress.
Ik vroeg diegene voor de onderbouwing waarom de een wel, en de ander niet veilig zou zijn.

Weet iemand hier iets meer van?

een maand geleden
in: Internet
769
Pieterke
een maand geleden
Kijk eens op Trustpilot. De reviews over Temu zijn nogal wisselend, van zeer goed tot zeer slecht. Het sowieso handig om eerst op sites als Trustpilot te kijken voor je bij een jouw onbekend b edrijf bestelt.
tinus1969
een maand geleden
Geen onderbouwing, alleen verwijzing naar google zoekresultaten.
Ikhebgeenidee
een maand geleden
"Ik vroeg diegene voor de onderbouwing waarom de een wel, en de ander niet veilig zou zijn"
Wat voor antwoord gaf de ander? Er is de nodige discussie over hoeveel invloed de Chinese overheid heeft in diensten en producten uit dat land. Huawei is daarvan een bekend voorbeeld.
Of een duidelijk, onderbouwd en bewezen, antwoord te geven is, weet ik niet. China zelf zal, vermoedelijk, in ieder geval ontkennen.
Inekez1
een maand geleden
Aan reviews van trustpilot oid heb je niet zoveel als het gaat om veiligheid en privacy. Die reviews hebben vooral betrekking op betrouwbaarheid, levertijd en retourvoorwaarden. Als je privacy en klantgegevens echt belangrijk vind, kun je beter alle webshops mijden en zeker de buitenlandse. Ook als je bestelt via bijvoorbeeld bol, heb je tegenwoordig ineens allemaal onprofessionele berichten van de 'externe verkoper'. Als die verkoper geen fatsoenlijk mailtje kan sturen, vraag ik mij af of die wel een fatsoenlijke database heeft met klantgegevens die weer op tijd gewist worden. En van zo'n verkoper weet je ook niet aan welke derde partij de boekhouding of andere software wordt uitbesteed.
Renee1955
een maand geleden
Neem de verschillende sites op deze pagina eens door:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=waarom+niet+bij+temu+kopen AliExpress is een betrouwbaar platform. Leveren tegenwoordig in ca. 2 weken en als een product niet aankomt, krijg je middels een dispuut je geld terug. Ik bestel er al jaren.
Alex1995
een maand geleden
@ikhebgeenidee diegene dacht een keer 'gehoord' te hebben iets met privacy.
Ik heb hierbij altijd zoiets van: kijk eens wat Facebook/snapchat/maps etc. kennis van je activiteiten heeft, ongekend veel dat je mogelijk niet weet of realiseert. Nog nooit last van ervaren. Wat zou mij er wel last van laten ervaren als ik een usb-kabeltje koop van Temu?
ineschotting
3 weken geleden
Ik heb helaas geen leuke ervaring gehad met Temu. Had een leuk zomerjurkje besteld... was een vod. Terugsturen naar China kost een kapitaal dus ik heb mijn verlies maar genomen. Maar echt nooit meer bij Temu. Nu zijn er echter "dropshippers" met de naam van een nederlandse modewinkel. Ook deze zijn echt niet betrouwbaar, dus eerst goed checken..
Over de privacy had ik eigenlijk nooit nagedacht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Alle websites buiten Europa hoeven zich niet te houden aan de GDPR, de Europese regelgeving over privacy bescherming.
Omdat ze zich daar niet aan hoeven te houden, is jouw informatie dus per definitie niet veilig bij Chinese webshops.
Alle goede ervaringen van mensen die vaak bij webshop y of x hebben besteld zeggen niets: ze krijgen alleen hun spulletjes misschien op tijd, maar ze hebben geen zicht op hun persoonsgegevens die in handen zijn van derden buiten de EU.
(Lees meer...)
een maand geleden
Alex1995
een maand geleden
Goede onderbouwing, thanks! Maar hoe zit het dan met AliExpress, Chinees bedrijf, tegenwoordig depo's in Europa? Of lapt deze dit dan gewoon aan zijn laars?
crispy
een maand geleden
Als een bedrijf in de EU gevestigd is, zal dat bedrijf zich aan de EU wetgeving moeten houden.
De vraag is natuurlijk of je zaken doet met zo'n depot dat in Europa staat, of dat je zaken doet met het bedrijf in China die het laat uitleveren via zijn depot. Ik denk het laatste.
Alex1995
een maand geleden
De levertijd was dusdanig kort (binnen 7-8 dagen geloof ik, slechts klein elektronisch apparaat) dus vermoedelijk gewoon opslag in depot ergens in EU ja.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding