Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe groot is de kans dat glasvezel internet overbodig wordt aangelegd?

Voor vaste internet lijkt glasvezel een goede keus te zijn. Maar mobiel internet is vaak sneller en wordt met de redelijke prijzen van onperkt datagebruik toch interessant. Kan het zijn dat de kostbare en ingrijpende glasvezel internet eigenlijk te snel is aangelegd.of blijft glasvezel echt een goede investering of wordt het toch binnen relatief korte periode overbodig?

7 maanden geleden
in: Internet
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Laat ik even de vraag herschrijven met de reactie die je in reacties geeft in en de tekst onder de hoofdvraag ogenschouw genomen.

"Hoe groot is de kans dat men de investeringen in de aanleg van glasvezel tot in de meterkast (FTTH) terugverdient."

Welnu dit is een soort meningsvraag aangezien het vraag is waarvan nog niets zeker is omdat het antwoord in de toekomst ligt, het antwoord is en blijft dus speculatie. Hier dus mijn speculaas:

Ik acht de kans bijzonder groot dat die investeringen terug worden verdient middels de abonnementen.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-telecommonitor-eerste-kwartaal-2024-groei-glasvezel-en-mobiel-dataverbruik-zet-door
"In totaal hebben nu ruim 7,38 miljoen huishoudens een glasvezelnetwerk voor de deur. Ruim een derde daarvan (2,92 miljoen) heeft ook daadwerkelijk een abonnement. In het laatste kwartaal van 2023 hadden 2,8 miljoen huishoudens een actief abonnement. "

Daarnaast worden binnen afzienbare tijd de meeste/alle? oude koperlijnen (DSL lijnen) weggehaald worden en zullen op die plekken sowieso glasvezelaansluitingen worden gebracht. Veel van die abonnees zal een aanbieding gedaan worden om over te stappen naar glas.

https://freedom.nl/nieuwsartikel/uitfasering-kpn-dsl-netwerk
"KPN gaat op termijn het DSL-netwerk uitfaseren
Door de glasvezel uitrol, zijn er steeds meer huishoudens verbonden middels het DSL-netwerk én een glasvezel netwerk. Beide netwerken worden door KPN beheerd, daarom zal KPN op termijn de DSL-verbinding uitfaseren. Commercieel gezien is het aantrekkelijker om maar één netwerk te onderhouden, en dat is uiteraard het nieuwe(re) glasvezelnetwerk.

Lange adem
Voordat het DSL-netwerk is uit gefaseerd zijn we echt jaren verder, maar de eerste stapjes hiervoor zet KPN in 2023. Om een idee te geven van de impact: bij Freedom hebben we een lijst gekregen met ongeveer 400 adressen van klanten waarbij tussen begin 2023 tot medio 2025 de DSL-verbinding wordt uitgezet."

Daarnaast lijkt er op dit moment nog geen tot weinig beweging te zijn om over te gaan op 4g/5g voor thuisinternet (een 4g/5g router zogezegd). Ze bestaan wel maar de abonnementsvormen zijn nog wel duur en niet hetzelfde als een abonnement voor in je mobiel (andere voorwaarden). En zelfs die hebben, ook al beweren ze onbeperkt internet, al gelijk een heel verhaal over "fair use"
https://www.routershop.nl/p/internet-on-demand-4g-abonnement-onbeperkt-3-maanden-69348
Dat is net iets meer dan 90 euro per maand incl. btw.

In onderstaande tabel zie je dat (coax)kabel nu nog het grootste aandeel heeft, maar zoals al eerder gezegd gaat ADSL eruit en daarnaast zakt het aantal coax-aansluitingen gestaag (ondanks dat het totale aantal vastelijnaansluitingen stijgt). Binnen een aantal jaar als de meeste DSL er niet meer is zal glas marktleider worden (zo is mijn gok). Dat zou al bij een 50/50 split gebeuren als de DSL-abonnementen zich zouden verdelen, maar ik acht de kans groter dat het overgrootte merendeel overstapt naar glas.

Wat natuurlijk de kansen vergroot dat de investering terug wordt verdiend.
===
Daarnaast zal juist het grootte aantal snelle landlijnen ervoor zorgen dat de vraag naar 5g thuis niet echt hoog zal zijn. Daarvoor zal en de prijs moeten zakken EN zal het mobiele netwerk er geschikt voor moeten zijn. Aangezien Nederland enorm dichtbevolkt is zal dat waarschijnlijk een enorme uitbreiding van het mobiele netwerk betekenen voor dat gerealiseerd kan worden. De datapiek in de avonduren als iedereen thuis is zal in de woonwijken enorm zijn.
Maar goed ook dat blijft koffiedik kijken. Als (ik roep wat) met de uitrol van 6G blijkt dat 6G veel gemakkelijker de datastroom aan kan, dan zouden mobiele providers wel gek zijn om niet de landlijnmarkt aan te vallen.
++++++++
++++++++

Lees net:

https://tweakers.net/nieuws/227558/odido-brengt-300mbit-s-5g-thuisinternetabonnement-uit-voor-25-euro-per-maand.html

++++++++
++++++++
LeonardN
6 maanden geleden
Als de tarieven bij de diverse providers niet concurrerend worden zullen de meeste klanten blijven waar ze zijn denk ik
6 maanden geleden
Odido begint met de uitrol van 5g voor thuis. Dus je kunt je modem ook meenemen en dat is natuurlijk handig voor camping en watersport.
Ik denk dat je gelijk hebt dat kabels overbodig worden.
6 maanden geleden
Het forum is 'nederlandstalig' doch Nederlands. Antwoorden uit België (we lezen mee) zouden anders kunnen zijn. Er bestaan in België immers meerdere onafhankelijke netwerken. (Voor telefoon, internet en TV samen geteld.) Die elk op hun beurt (behalve één) door meerdere providers worden gebruikt. Het kabelnetwerk én 3G/5G lijkt dus iets 'exotischer' te zijn dan in Nederland ? Van wat bestaat gaat vrijwel met zekerheid ook niets zomaar verdwijnen. De verhoudingen zullen wel wijzigen.
Anderzijds is het ook zo dat de fysieke bit-snelheden puur theoretisch (technisch maximum) zijn en niet noodzakelijk weerspiegeld worden in de daadwerkelijke verzending van data/sec gezien vanaf een individuele aansluiting. Veel gebruik op hetzelfde moment, verlaagt het individuele debiet. Ook draadloos. Dan blijft er nog hoofdzakelijk de prijsafweging over...
Abonnementsprijzen blijven stijgen, niet dalen. (België)
Mijn persoonlijke conclusie : puur koffiedik kijken.
6 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing