Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn internetsnelheid het traag werken van mijn computer beïnvloeden?

ik denk dit omdat ik ook bij het bekijken van tv soms traag internet/tv heb en er soms in het midden van het scherm een rond punt ronddraaid wat volgens mij duidt op traag internetsignaal. vroeger kon ik zien hoeveel de internetsnelheid was maar nu op Windows 11 vind ik dat niet meer...

3 maanden geleden
in: Internet
2.3K
Ritsuka
3 maanden geleden
Dat kan zeker. Dit had ik wel eens toen ik net op mijzelf woonde en het goedkoopste internet had.
LeonardN
3 maanden geleden
1. Kan mijn internetsnelheid het traag werken van mijn computer beïnvloeden?
Nee. Want als je je netwerkstekker eruit trekt, en je geen internetverbinding hebt, wat zou er dan gebeuren?
Internetsnelheid zorgt ervoor dat een bestand sneller op je PC is, of een website sneller laadt. Het doet niets met de rest van de werking van je PC. TV kijken kan bij sommige internverbindingen een lagere snelheid geven. DSL bijvoorbeeld. Als je je internetsnelheid wil testen ga dan naar fast.com
samaiphon
3 maanden geleden
heel erg bedankt en op fast.com zag ik slechts 90 Mbs maimum ipv van 390 wat de snelheid van mijn internet zou moeten zijn
LeonardN
3 maanden geleden
En heb je dat getest met een PC die aangesloten is met een netwerkkabel of met een laptop die via Wi-Fi werkt? Heb je getest met TV-kastje aan en TV-kastje uit? (let op dat ik TV-kastje zeg en niet TV). Die 390mbit/s wat voor verbinding is dat? Kabel , DSL of glasvezel?
samaiphon
3 maanden geleden
ik werk met een laptop en WiFi en met ADSL denk ik
LeonardN
3 maanden geleden
1. Als je met wifi werkt is het nooit goed duidelijk wat de langzame (internet)snelheid veroorzaakt. Als je een laptop hebt met netwerkpoort en een netwerk kabel, kan je deze direct aan je router koppelen en dan zie je de echte snelheid die je ontvangt. 2. Wanneer zie je dat: "in het midden van het scherm een rond punt ronddraaid"
Is dat tijdens het internetten? 3. In een andere reactie zeg je dat je 390/390 zou moeten ontvangen. Dat lijkt meer op een glasvezelsnelheid. DSL en kabel hebben altijd iets als down/up=100/10 of 400/40. Dus 10x zo snel down als up. Glasvezel heeft vaak net zoveel down als up. dus 500/500.
samaiphon
3 maanden geleden
2. dat is tijdens Tv kijken
3. weet ik veel... dat zijn de snelheden die ik zie als ik mijn instellingen open
LeonardN
3 maanden geleden
2. dat is tijdens Tv kijken Je bent onduidelijk. Hoe kijk je tv dan? Op je laptop of op een tv? 3. Je weet toch bij wie je een internetabonnement hebt?! Bij welke provider. Ook heb je een router/modem in je huis. Die is aan een fysieke verbinding gekoppeld. De oude telefoonlijn (DSL), de televisiekabel (COAX) of de vrij nieuwe glasvezelaansluiting. "dat zijn de snelheden die ik zie als ik mijn instellingen open"
Je instellingen waar? Op de site van je provider?!
Welke provider?
samaiphon
3 maanden geleden
ik kijk nooit tv op mijn laptop en ik zocht de instellingen op mijn laptop
LeonardN
3 maanden geleden
Dus je ziet "soms in het midden van het scherm een rond punt ronddraaid" op je TV?
samaiphon
3 maanden geleden
ja maar niet altijd en precies alsof het internet onvoldoende sterk is; ik heb ook problemen met vooruit- en achteruit spoelen bij opgenomen programma's de laatste tijd wat ook te maken heeft met een zwak signaal volgens mij... vroeger had ik dat niet.
LeonardN
3 maanden geleden
Dus als ik je NU goed begrijp heb je vooral last van een trage verbinding als het gaat om TV-kijken?! Van belang is dan om te weten of je wel of geen DSL-verbinding hebt. En wat ook van belang is, om te weten waar je nu voor betaalt. Het is me nog onduidelijk hoe je aan die 390/390 komt. Kan je proberen zoveel mogelijk uit te leggen, in zoveel mogelijk woorden? 1. Welke provider heb je? (wie betaal je maandelijks voor internet en tv?)
2. Welke aansluiting is dat? (niet iets gokken of denken)
3. Voor welke snelheid betaal je? Hoe weet je dat? Waar staat dat beschreven?
tinus1969
3 maanden geleden
Wat is er precies traag aan je computer zelf?
samaiphon
3 maanden geleden
bij het opstarten maar ook daarna nog bij het openen van bestanden
LeonardN
3 maanden geleden
Dat zijn dus dingen die compleet los staan van internetsnelheid.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Windows 11 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. Selecteer de knop Start en typ vervolgens instellingen. Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven.
(Lees meer...)
fremar
3 maanden geleden
samaiphon
3 maanden geleden
dank u en heb gevonden 390/390 Mbs maar dat is hoe snel het zou moeten zijn maar ik vind nergens hoeveel de snelheid nu is zodat ik kan vergelijken en zien of dat wel of niet trager is
escape
3 maanden geleden
Daarvoor kun je het beste bij Google zoeken naar "speedtest". Kies één van de mogelijkheden en voer de test uit. Als je dat doet op een laptop met een Wifi-verbinding, dan is de uitkomst ook afhankelijk van hoe snel je Wifi-verbinding is.
samaiphon
3 maanden geleden
dank u voor het antwoord
Kan mijn internetsnelheid het traag werken van mijn computer beïnvloeden?

Nee. Internetsnelheid en de snelheid waarmee je computer dingen verwerkt staan los van elkaar.

Als je internet traag is zal je natuurlijk wel langer moeten wachten tot een internetpagina laadt, of tot een bestand is gedownload.
Snelheid van je internetverbinding is wel afhankelijk van je netwerksnelheid, en als je wifi gebruikt zal je netwerksnelheid nooit maximaal zijn. Om dat te verbeteren kan je een netwerkkabel aansluiten tussen je laptop en router.

Als je TV kijkt zal dat bij een DSL verbinding (ADSL of VDSL) van invloed zijn op je internetsnelheid. Bij kabel en glasvezelinternet heb je dat probleem niet.

"DSL
Voordeel: vrijwel overal beschikbaar, meerdere aanbieders, relatief goedkoop.
Nadeel: afstand tot wijkcentrale bepalend voor de daadwerkelijke internetsnelheid, >>>>tv kijken van invloed op internetsnelheid.<<<<"

Als je wil weten hoe snel je internetverbinding is kijk dan op fast.com . Als je dat doet via wifi is dat dus geen goede indicatie voor je werkelijk ontvangen snelheid. Dan moet je eerst via netwerkkabel verbinden.
(Lees meer...)
LeonardN
3 maanden geleden
LeonardN
3 maanden geleden
Voor mij is het verder nog niet exact duidelijk welk probleem je nu ondervindt.
1. Trage computer
2. Traag internet / netwerk
3. Trage werking TV(kastje) en dan specifiek de terugkijkdienst Noch welke verbinding je nu hebt DSL (ADSL/VDSL)
COAX/kabel
Glasvezel/fiber En van welke provider dat dan is. En welke snelheid je behaalt als je je laptop direct aansluit met een netwerkkabel. Dergelijke info kan van pas komen om tot een beter antwoord te komen/een oplossing van het probleem te komen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding