Mag een gratis app op je telefoon de gebruiker verplichten te betalen?

Ik heb 5 jaar lang een, uit de PlayStore (Android), gedownloade notitie app gebruikt. Genaamd 'Evernote'. In 5 jaar héél veel gebruik van gemaakt en staan belangrijke persoonlijke dingen in betreft werk/hobby's etc. 5 jaar verder krijg ik ineens een melding bij opstarten app: je zit aan je limiet, betaal €12,99 per maand of €99,- voor een jaar. Oftewel: betalen anders krijg je al je belangrijke notities nooit meer te zien.

Dit voelt heel slecht aan en ik vraag me af of het wel überhaupt mag. Als ik Trustpilot lees over Evernote zie ik enkel 1-ster reviews vooral sinds dit jaar en een hoop beduvelde gebruikers.

Wat kan ik doen?

een maand geleden
in: Internet
LeonardN
een maand geleden
Wat kan ik doen? 1.Eenmalig €12,99 betalen en je notities kopiëren naar een andere dienst of offline houden. 2.Een rechtszaak proberen aan te spannen en kijken of je die kan winnen en het onder €12,99 houden.
Ritsuka
een maand geleden
Je kunt alles nog gewoon lezen, alleen niet meer bewerken of nieuwe maken tot je onder de 50 notities zit
janjan
een maand geleden
Een notitieboekje kopen kost ook geld maar je blijft wel alleeneigenaar. Tip: detox van smartphone

Antwoorden (1)

Om op je eerste vraag antwoord te geven: Ja, dat mogen ze. Er is geen wet die dat verbiedt. Of ze daar populairder van worden is weer wat anders. Ze hebben een systeem ingevoerd dat je met een gratis abonnement 50 aantekeningen mag hebben. Voor €8,33 per maand kun je 150.000 aantekeningen maken. Als je dat te duur vindt, zul je een andere oplossing moeten zoeken. Het is echter niet zo, dat je je oude teksten niet meer te zien krijgt. Evernote belooft bij hoog en bij laag, dat je je gegevens kunt blijven inzien, ook al ben je de grens van je gratis abonnement overschreden. Alleen kun je dan niets meer toevoegen, totdat je gaat betalen.
escape
een maand geleden
LeonardN
een maand geleden
"Evernote belooft bij hoog en bij laag, dat je je gegevens kunt blijven inzien" oh dan snap ik de zaak van de vrager al helemaal niet zo goed. kan je een link geven van dat wat Evernote beweert?