Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen privé gegevens worden opgeëist bij Apple?

Stel iemand heeft een iPhone die werkt met touchid of faceid kunnen die gegevens ook worden opgeëist door bijv de fbi of zoiets om mensen op te sporen of te identificeren?

3 maanden geleden
in: Internet
1.5K
jc54
3 maanden geleden
Ik denk dat Apple geen gegevens van klanten mag delen die de privacy kunnen schaden.
Zelfs niet op verzoek van een FBI.
BonBonvanJohn
3 maanden geleden
Volgens Europese/Nederlandse wetgeving mag dit niet. Maar misschien dat Amerikaanse wetgeving hier iets anders over zegt maar dat zou alleen gelden voor Amerikaanse gebruikers
TurfGraver
3 maanden geleden
Moeten ze eerst toegang hebben tot je apparaat. Daarnaast kun je ook touchid doen met je neus, of de FBI daar iets aan zou hebben?
LeonardN
3 maanden geleden
@jc54
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple%E2%80%93FBI_encryption_dispute @BBvJ
Ik geloof niets van wat je zegt. Als de AIVD en of de NCTV naar je op zoek zijn, welke regels voorkomt het hen dan om zo'n beetje elke privacyschendende maatregel te nemen om je te pakken te krijgen? Ahh de AIVD schrijft het zelfs: https://www.aivd.nl/privacy Welke wet is van toepassing?
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Europese privacywetgeving voor burgers, geldt niet voor de AIVD. Gegevensbescherming is bij ons geregeld in de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017). Al met al zou ik zeggen:
Ja een inlichtingen/opsporingsdienst kan en zal bij techbedrijven informatie opvragen. De vraag is of ze er altijd aan moeten en/of kunnen voldoen.
TurfGraver
3 maanden geleden
@erotisi, Begrijp ik uit uw vraag correct dat u denkt dat Apple alle gegevens als vingerafdrukken en gezichtscans bezit?
erotisi
3 maanden geleden
Ja van alle mensen die dat zo hebben ingesteld op hun iPhone. Maar mss bedoel dat die gegevens bij bijv Google terecht komen?
TurfGraver
3 maanden geleden
Die staan alleen lokaal op je telefoon. ;)
erotisi
3 maanden geleden
En daar kan Apple niet bij?
TurfGraver
3 maanden geleden
Nope. Die wordt gebruikt op je apparaat te ontgrendelen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding