Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen meerdere wifi netwerken in de omgeving je eigen wifi signaal verzwakken?

De buren hebben sinds kort 5-6 wifi netwerken voor elk kind. Sinds dat ze dat hebben lijkt ons wifi netwerk het gewoon niet te doen of heel zwak te zijn terwijl er wel verbinding is. Is dit toeval of kan dit met elkaar te maken hebben? En wat kan ik hier tegen doen?

Alvast bedankt

4 maanden geleden
in: Internet
1K
TurfGraver
4 maanden geleden
Ander kanaal kiezen.
HeerVoldemort
4 maanden geleden
Weet je zeker dat het van je buren is? Ik zie ook meerdere kanalen bij mij in mijn huis. Maar slechts van 1 weet ik zeker dat dit van mijn buren is, door de naam.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zijn een beperkt aantal wifi-kanalen (16 uit mijn hoofd). Als alle netwerken op hetzelfde kanaal zitten, gaan de signalen interfereren en gaat de kwaliteit van het signaal achteruit.
Of anders gezegd, je krijgt de problemen die je beschrijft.

Met een app als wifi-analyser (Android) kan je een mooi inzicht krijgen in hoe de signalen overlappen. Je krijgt het best resultaat voor het signaal als je minstens 3 kanalen van elkaar af zit.

Een andere manier is om een sterker signaal vanuit je eigen wifi te hebben. Dan "druk" je hun signaal weg ipv andersom.

Ik zou ze ook vragen waarom ze voor elk kind een eigen wifi netwerk hebben. Voor bandbreedte maakt het niet uit, dat wordt niet beter van elk een eigen wifi punt. Inzicht in data kan je ook anders doen. Wellicht dat het zin heeft om dit eens met ze te bespreken (voor zover dat nog niet gedaan is).
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding