Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik bedraad internet op zolder?

In ons nieuwe huis is het wifi-signaal op zolder zwak. Nu gaan we dat natuurlijk versterken, maar toch wil ik ook graag bedraad internet op zolder.

Ik kan eenvoudig een CAT6-kabel trekken van een LAN-poort van de router naar zolder. Maar dan? Ik wil er vier apparaten op aansluiten: twee laptops en twee PC's.

Hoe doe ik dat?

Ik lees over "ethernet switches" en "patch panels". Wat kan ik het best gebruiken?

Cryofiel
4 maanden geleden
in: Internet
835
Utrecht
4 maanden geleden
Je kan waarschijnlijk goed vooruit met een 5 of 8-poorts switch. https://tweakers.net/netwerk-switches/vergelijken/#filter:q1bKzCtLLSoJzsgvCE7NSU0uyczPU7JKS8wpTtVRKijKTE71zQQKGOgoFRekJrtl5pSkFhUrWVUrmZmZm4PoXJC0kqmSjlJuYgWQZWhppFRbWwsA

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een patch panel is een serie ingangen en uitgangen waartussen je kabels kan zetten. Zo kan je snel verbindingen maken tussen bepaalde apparaten. In het Nederlands heet het ook wel een steekveld. Dit kan je met van alles doen, ook bijvoorbeeld met audio apparatuur (mijn vader had dit thuis gemaakt).

In jouw geval lijkt mij gewoon een switch het meest handige. Ik zie niet in waarom je een steekveld nodig hebt. Je wil gewoon een paar apparaten op het netwerk zetten.

Voor een paar tientjes heb je een goede switch. Let er op dat je een Gigabit switch pakt, anders is het zonde van je CAT 6 kabel
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Cryofiel
4 maanden geleden
Helder, dank je. Kan ik mijn CAT6-kabel zomaar in de "ingang" van zo'n switch prikken, en elk apparaat in een "uitgang", en zitten ze elkaar dan niet in de weg? Qua IP-adressen bedoel ik dan. De bandbreedte is natuurlijk gedeeld, dus ik snap dat de vier apparaten daarop concurreren. Moet ik nog dingen configureren, of gaat alles vanzelf goed? Niet dat een webpagina die ik op PC1 opvraag, op PC2 wordt getoond...
LeonardN
4 maanden geleden
Alles gaat vanzelf.
Er is vaak(?) een aansluiting voor de router en vier voor de apparaten die je in wil pluggen. Net zoals je bij je router(modem) niks hoeft te doen hoef je dat bij een switch ook niet te doen. "Niet dat een webpagina die ik op PC1 opvraag, op PC2 wordt getoond..." :D (zie er al een mooie voorstelling bij)
Nee dat gebeurt bij een router ook niet. Je hebt ook een router met 4 aansluitingen gok ik zo. Elk apparaat(PC/laptop) krijgt een intern IP-adres automatisch* aangewezen.
de een bijvoorbeeld
192.168.178.100
en de ander
192.168.178.101
En op die wijze komt alles op de juiste plek aan.
*Er is overigens wel een manier om zo'n intern IP-adres vast te zetten, als je dat zou willen.
Cryofiel
4 maanden geleden
Yep, op de router ken ik dat idee. Maar met een switch die één routerpoort vermenigvuldigt met vier, was ik minder zeker. Omdat er, vanuit de router gezien nu niet één IP-adres op een LAN-poort zit, maar vier verschillende IP-adressen op één en dezelfe LAN-poort.
LeonardN
4 maanden geleden
Ik snap het, ik had hetzelfde idee, maar het werkt kinderlijk eenvoudig. 5poorts switch en gaan.
OF
Je kan ook nog bedenken dat je boven ook een goed draadloos netwerk wil.
Volgens mij kan je dan ook nog een access point aan de switch hangen*. Heb je ook nog gelijk goede ontvangst voor bijvoorbeeld je smartphone. *Ja, als ik google zo wat doorzoek is dat een valide methode volgens zeggen.
Dus:
Modem/router(van je provider) > Cat6 naar zolder >
Switch (5poorts) > Cat5 >Access Point
En dan knoop je je 2 PC's aan de Switch en kan je je laptops + smartphones draadloos verbinden op de Access Point. Feitelijk zou je dat ook met een tweede router kunnen doen(bridge modus), maar dan moet je wel wat instellen en een router kopen met de juiste functionaliteit.
https://nl.wikihow.com/Twee-routers-met-elkaar-verbinden
Thecis
4 maanden geleden
Bij de Netgear switches maakt het niet uit welke poort je pakt voor naar de router of andere switch. Vroeger (of met een hub) was dat wel (en had je een crossed cable nodig). Nu is alles auto detect. Thuis heb ik een wifi mesh systeem. Alles is 1 wifi netwerk. Alleen heb ik alle access points wel bekabeld aangesloten omdat dat sneller is (je verliest geen bandbreedte aan de draadloze communicatie tussen de access points). De opstelling van LeonardN zou prima moeten werken. Ik zou alleen zelf een 8 poort switch pakken. Klein prijsverschil, maar dan heb je wat LAN aansluitingen reserve (bijv voor een printer o.i.d.).
Cryofiel
4 maanden geleden
Goede punten Thecis, dank daarvoor. Die wifi is natuurlijk ook nodig. Ik heb al een wifi-versterker in een doos liggen. Dat is een apparaat dat je ergens in het stopcontact steekt op een plek waar het signaal nog voldoende sterk is. Het ontvangt dat signaal en zendt het dan versterkt weer uit. Zo vergroot je het bereik van je wifi-netwerk. Hoe dat zit met wifi-kanalen weet ik niet. Is een access point handiger? En heeft het netwerk op zolder dan dezelfde naam als in de rest van het huis, zodat de telefoons gewoon hetzelfde netwerk blijven gebruiken? Of krijg je dan een ander SSID en moet de telefoon maar net zo slim zijn dat hij overschakelt, in plaats van het nog-net-waarneembare netwerk van beneden vast te houden?
LeonardN
4 maanden geleden
Is een access point handiger?
Beter. Een wifi versterker probeert het signaal te boosten, terwijl een accesspoint bedraad is aangesloten (op de router of switch).
Als je de access point dus op 4 meter van je laptop hebt hangen/liggen/staan dan is dat 4 meter verwijdering tot bedraad.
Als je een versterker gebruikt heb je in de regel een veel grotere draadloze afstand. Beperkte snelheid
Voldoende snelheid voor streamen
Standaard halveert een wifi repeater de snelheid van je bestaande wifi netwerk. Dat komt omdat een repeater tegelijk ontvangt en verstuurt. https://www.coolblue.nl/advies/wifi-repeaters.html Maar goed je kan natuurlijk eerst eens kijken wat er gebeurt als je werkt zonder AP (en met versterker) De SSID van AP zal idd verschillen, maar als je dezelfde configuratie gebruikt en alles hetzelfde houdt, dan zal de telefoon gewoon overspringen. Zorg er als eerste voor dat alle instellingen – met uitzondering van het kanaal – precies hetze..
LeonardN
4 maanden geleden
tekst op kwam van: https://id.nl/huis-en-entertainment/computer-en-gaming/software/het-bereik-van-je-router-vergroten-werken-met-meerdere-accesspoints

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding