Kan je sneller internet krijgen dan je abonnement omschrijft?

Hallo

Ik heb een basis internet abonnement, volgens de specs zou ik een downloadsnelheid van 50Mb/s en een uploadsnelheid van 4Mb/s. Ik heb via een onlinetool de snelheid eens getest en ik had plots een downloadsnelheid van 85Mb/s en een upload van 9Mb/s.

Kan dit of loopt er ergens iets mis?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten

een jaar geleden
in: Internet
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
welke provider, wat voor apparaat (wifi / bedraad), hoe gemeten (welke online tool)?
weeter
een jaar geleden
Het is scarlet in België. Draadloos vlak bij de powerline met Ookla online tool.
TurfGraver
een jaar geleden
Mbps of MB/s?
Is een verschil. :)
https://www.gbmb.org/mbps-to-mbs
weeter
een jaar geleden
Het is uitgedrukt in Mbps.
LeonardN
een jaar geleden
"Draadloos vlak bij de powerline"
Dat is geen goed manier om te testen.
Als je een goede meting wil doen steek je een netwerkkabel in je modem/router direct naar je laptop of desktop.
Dan zal je een nog hogere meting doen waarschijnlijk.
Weet je zeker dat je abonnement niet onlangs veranderd is?
Dat het nu 100/10 Mbps is. Dat zou namelijk veel meer kloppen, met je draadloze meting.

Antwoorden (1)

Dit kan wel eens kloppen. Zelf in het verleden ook eens ooit meegemaakt. Een oud contract. Inmiddels heeft de provider zijn/haar netwerkverbeterd eb werd automatisch de downlod- en uploadsnelheid verhoogd.
Er moet wel worden vermeld, dat mijn provider destijds, middels een mail heeft laten weten dat er iets dergelijks op komst was.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Je spreekt dan over een abonnementswijziging. Dat gebeurt (gebeurde vooral) om de haverklap bij sommige providers. Heb bij Ziggo wel 10 verhogingen meegemaakt door de tijd heen (20+ jaar). Dat is dus NIET sneller dan je abonnement omschrijft, maar een nieuwe omschrijving van het abonnement.