Wat moet ik doen/hebben voor een VLAN?
Hier in huis komen zo langzamerhand steeds meer (nog immer behoorlijk domme) "slimme" apparaten. Denk aan een IP-camera, een thermostaat, een slimme TV, maar ook een raspberry pi met Nextcloud er op.
Prima, maar met al die apparaten neemt de kans op een lek steeds meer toe.
Ik wil daarom mijn (WiFi-)netwerk gaan verdelen in 2 segmenten/VLAN's. Eenje waar alle slimme IoT devices op komen en eentje waarop de laptops met elkaar kunnen communiceren.
Hoe pak ik dat aan ? Welke hardware en software heb ik daarvoor nodig ?
Mijn modem is een KPN experia 10-box, mocht dat enig verschil maken.
PS. op het internet vind ik veel algemene uitleg, zoals deze https://arrix.nl/netwerksegmentatie/ maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik zoek een concreter antwoord.
B.v.: is mijn experia 10-box b.v. al in staat verschillende segmenten aan te leggen ? Zo ja hoe ? Zo nee, als ik hardware ga kopen waar moet die dan aan voldoen ? Dat soort dingen.
Wat ook kan is een 2e wifi router aanschaffen. De ene groep koppel je aan je orginele experia en de andere greop aan de niewe Wifi router. Zolang je geen routering aan breng van de ene naar de andere ip range (lees Wifi routers) kan er geen verkeer tussen beide plaats vinden. Het mooist is het om er een Firewall tussen te plaatsen, dan kan je precies regelen welk verkeer van het ene netwerk naar het andere mag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.