Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom pleegt m'n browser zo'n aanslag op de cpu van mijn computer?

Vooral bij video's gaat het verbruik wel naar 80-100%, maar ook zonder de filmpjes schiet ' ie zomaar omhoog naar zo'n 40%. Dit halen de processors doorgaans niet als mijn browser is geminimaliseerd of uitstaat.

5 jaar geleden
in: Internet
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Omdat je nu eenmaal niet de snelste en sterkste processor hebt, met een hoog aantal cores*. Dat je laptop hard moet draaien om een video af te spelen is normaal. Video en games zijn wat anders dan het inladen van statische tekst op pagina's van bijvoorbeeld goeievraag. Enige wat nog wel van invloed kan zijn, zijn reclame(video's/animaties) die blijven draaien op een pagina, hoewel ook die tegenwoordig onderdrukt worden als je een andere tab opent.
(*processors zoals jij ze noemt, wat prima is)

Als ik een (simpele) pagina open schiet mijn processor ook even naar de 50-100% en zakt dan weer naar 10%, als ik specifiek naar de browser kijk zelfs maar naar 1% of minder. Dat is normaal. Minimaliseren zal weinig uit moeten maken in vergelijk met vrijwel niets doen in de browser.

Pieken tijdens het werken in een browser zijn dus normaal, en een constante aanslag op de CPU tijdens het draaien van een video (op hoge resolutie) is ook niet meer dan normaal. Zet je alles weer stop en open je niks, dan zou alles weer richting 0-10% moeten lopen. Dat je niet helemaal constant naar 0% gaat is omdat er op de achtergrond altijd wel wat gebeurt.

Het is wat anders als je vaak een traag systeem ervaart. Bijvoorbeeld omdat er iets constant zoveel aandacht vraagt dat een tweede proces openen langer dan normaal op zich laat wachten. Maar naar de workload gaan kijken en je verbazen dat je de 100% weleens aantikt heeft weinig zin. En als je een video kijkt, de 100% aanraakt en dan nog wat anders wil gaan doen met je systeem heb je waarschijnlijk een te zwak systeem gekocht.
===
Je zou het schieten naar 50-100% bij het openen van een pagina kunnen zien als het trekken van een sprintje. Je zou het ook zo kunnen instellen dat je maar naar de 20-30% schiet, maar dan duurt het allemaal wat langer.
===
Plaatje is dus een normale afspiegeling van processorgebruik tijdens browsen. Piek, weinig, piek, weinig....weinig, piek. Bij kijken video zou je hele tijd iets zien tussen de 30 en 60, of 60 en 90 net naar gelang hoe krachtig je systeem is en hoe zwaar de video.
Toegevoegd op 16 juli 2019 08:23: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
LeonardN
5 jaar geleden
Dat komt omdat jou laptop geen Moderne GPU heeft,
dus de Processor ( CPU ) moet alles doen.

Veel video's hebben een hoge video compressie om internet bandbreedte te besparen voor servers van de site, maar nadeel is dat er meer GPU of CPU vermogen nodig is.

als ik iets kijk dan zit mijn processor onder de 10%
omdat mijn videokaart de taak over neemt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing