Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voorkom ik verwijderen google account kind jonger dan 13 die toegevoegd is in family link?

In Nederland moet een kind minimaal 16 jaar zijn voor een eigen google account (tegenwoordig) Mijn beide kinderen hadden een google account, handig voor mail en agenda te scheiden en overzichtelijk. Die ik onder controle had. Nu kon dat ineens niet meer, dus heb ik het geboortejaar aangepast van beide kinderen. Nu is er Family Link. Hiermee kun je het account van je kind beheren die nog geen 16 is, zodat ze wel een account kunnen hebben en daardoor dus gebruik kunnen maken van een eigen smartphone of tablet, maar met ouderlijk toezicht.
Ik heb dit ingesteld en vervolgens het geboortejaar van het account goed gezet. Toch blokkeert Google nu het account en wordt deze op verwijderen gezet, omdat het kind geen 16 is. Maar het hele doel van Family Link is dat het kind geen 16 hoeft te zijn.

Ik heb gegoogeld, maar kan niks vinden over dit probleem.

Wie kan mij verder helpen?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Voor kinderen is het alleen mogelijk een Google Account te maken via Family Link. Een gewoon Google account kan niet. Het huidige account dat je nu wil koppelen kan alleen werken als het kind oud genoeg is (lees: als je bij google de leeftijd op 16+ hebt staan). Dat werkte dus in eerste instantie, maar nu je de leeftijd terug wil aanpassen naar de werkelijke leeftijd van je kind, weigert Google dit account omdat het nog steeds een 'gewoon' google account is en geen 'speciaal' Family-link account.

Je zult dus het oude google account van je kind moeten verwijderen en via Family Link een nieuw account moeten aanmaken. Op het apparaat van je kind kunnen geen twee google accounts tegelijk werken. Het oude account moet er dus eerst helemaal af.

Wil je het nieuwe account dezelfde naam geven, dan moet het oude account volledig verwijderd worden - ook bij Google. Zorg eerst voor back-ups van emails etc. Die worden niet automatisch meegenomen naar een nieuw account met dezelfde naam.

Alternatief is om de leeftijd van het probleem-account op 16+ te laten staan, maar daarmee mis je bepaalde veiligheidsaspecten die google juist heeft ontwikkeld om kinderen jonger dan 16 (of jonger dan 13) te beschermen.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing