Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat het radiogeluid op mijn tablet eerder binnenkomt dan op mijn smartphone?

Hoe komt het dat het geluid op mijn tablet pm 3 seconden eerder binnenkomt dan op mijn smartphone? De divices liggen naast elkaar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Buffering.

Door buffering die door allerlei oorzaken nooit gelijk zal eindigen (denk aan internet/netwerkverbinding die nooit zuiver gelijk is, of langzamer geheugen). Voor een enkele audiostream maakt het ook niet uit dat deze later is dan een andere stream. Aan de andere kant is het wel vervelend als je steeds door slechte verbinding een stotterende stream hebt. Als het ene apparaat er langer over doet om te bufferen dan de ander ontstaat een verschil dat zich niet meer inloopt (of je moet even de stream onderbreken en opnieuw starten).

Wellicht is de stream zelfs wel zo opgebouwd dat jij om de zoveel seconde pas in kan vallen, vanwege de gebruikte codec (met video codecs zou dat zeker kunnen, of dat met audiocodecs ook gebeurd weet ik niet zeker).
---
Oh, zou ik bijna vergeten. Buffering is het laden van een af te spelen mediabestand. Dat zorgt er dus voor dat de eerste zoveel seconde op een geheugen in jouw apparaat staan, het is dus een soort downloaden en dan afspelen en dan downloaden en afspelen. Op een PC met netwerkmonitor (Windows 10 taakbeheer) kan je dat mooi zien. Ook zie je vaak een afspeellijn met een stukje wat nog niet afgespeeld is, maar al wel gebufferd.
Toegevoegd op 28 december 2018 12:57: tekst
LeonardN
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing