Wanneer moet een discussieforum gehoor geven iets te verwijderen met de nieuwe AVG wet?
Het gaat om de volgende situatie. Op een discussieforum is een gebruiker na jaren weer actief geworden en geeft aan een nieuwe manier van denken te hebben. Zeven jaar geleden heeft gebruiker een behoorlijk gevoelig onderwerp aangesneden, waarin gevraagd werd over dingen op seksueel gebied. De topic zelf is ook al 7 jaar niet meer actief geweest.
Gebruiker heeft zelf zijn berichten al bewerkt en de titel aangepast. Wel zijn er nog enkele citaten beschikbaar door gebruikers die gereageerd hebben op de discussie.
Nu is mijn vraag wat de wet hier op zegt. Moet de beheerder de berichten verwijderen, of vist de gebruiker in deze achter het net?
Ik vind dat volwassen best met 15-jarigen seks mogen hebben. En daaronder iemand reageert:
@Jan Wilkers
Je zegt: "Ik vind dat volwassen best met 15-jarigen seks mogen hebben." .. Als dan Jan Wilkers zijn reactie verwijdert, en eist dat de citaatreactie ook verwijderd wordt door beheer/moderatie, denk ik dat deze dan aan het kortste eind trekt.
Echter als deze eist dat zijn naam voor zijn citaat wordt geanonimiseerd heeft deze wellicht wel een punt. Of het forum nu verplicht is hier op in te gaan durf ik niet te zeggen, in de praktijk kan ik me voorstellen dat ze ervoor zullen kiezen (uit angst voor gedoe) om toch de naam te anonimiseren. Hoe dan ook een goeievraag. Ik denk dat er de aankomende tijd meer van dit soort vraagstellingen voor zullen gaan komen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.