Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je verplicht tot het verkopen van iets als je akkoord ging en er dan vanaf ziet?

Ik heb onlangs wat spullen op marktplaats gezet en heb bij een bod van iemand gezegd dat het goed was. Ik was het voor een lange tijd vergeten totdat hij mijn marktplaats begon te spammen dus toen heb ik hem verteld dat ik liever afzie van alles omdat ik het toch zelf wil houden, maar hij laat het hier niet bij en beweert nu dat ik verplicht ben om het aan hem te verkopen omdat hij onder andere screenshots van de communicatie heeft gemaakt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Mondelinge afspraken zijn niet bindend op marktplaats, net zoals biedingen op marktplaats niet bindend zijn en je op elk moment weer kunt intrekken. Ik ga niet zeggen dat het netjes van je is om te besluiten het item toch te houden, maar totdat de koop nog niet gesloten is kun je elk moment van gedachten veranderen. Kortom je bent helemaal niets verplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, strikt genomen ben je verplicht tot levering. Er is blijkbaar sprake van een koopovereenkomst, want jij hebt dat bod aanvaard ('gezegd dat het goed was').
7 jaar geleden
Er is al een beknopt maar goed antwoord gegeven door tinus1969. Toch hecht ik eraan om er nog een iets uitgebreider antwoord te formuleren. Er bestaat namelijk erg veel misverstand over het tot stand komen van overeenkomsten.

Hoofdregel:
Artikel 217 van het zesde boek van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een overeenkomst tot stand komt door een aanbod en aanvaarding. Uit een overeenkomst vloeien verplichtingen voort. Uit een koopovereenkomst vloeit normaliter aan de koper de verplichting voort om een geldbedrag te voldoen aan de verkoper, terwijl de verkoper de verplichting heeft om een bepaald goed te leveren aan de koper. Je kunt dus niet stellen dat het vereist is om te betalen dan wel te leveren vooraleer de overeenkomst tot stand komt. Immers, zonder een overeenkomst bestaan die verplichtingen nog helemaal niet. Ook een handtekening is niet vereist. Het sluiten van een koopovereenkomst geschiedt vormvrij. Het kan zelfs mondeling of op een bierviltje. (Consensualisme)

Ik hoor ook weleens de bewering voorbijkomen dat een overeenkomst via Marktplaats niet rechtsgeldig zou zijn, omdat er in de Algemene Voorwaarden van Marktplaats staat dat een bieding aldaar niet bindend is. Wat wordt hiermee beoogd dan wel bereikt? Dat je een bieding nog in kunt trekken zolang deze niet door de wederpartij is aanvaard. Bij veel veilingsites kan dit niet, omdat je dan akkoord gaat met de voorwaarde dat je niet meer terug kunt zodra je een bod hebt gedaan. Dat heeft Markplaats voorkomen met deze bepaling in de voorwaarden. Maar dat neemt niet weg dat er, naar Nederlands recht, een rechtsgeldige overeenkomst zodra de verkoper het bod heeft aanvaard.

Dan wordt er in deze discussie ook vaak het arrest Hofland/Hennis aangehaald. Een relevant arrest, maar deze wordt vaak totaal verkeerd geïnterpreteerd. In het arrest is bepaald dat een advertentie op Marktplaats niet geldt als een aanbod als bedoeld in artikel 217, maar als een uitnodiging om in onderhandeling te treden. Echter, wanneer er een bod wordt gedaan naar aanleiding van een advertentie, dan geldt dat bod wel als aanbod. Zodra dat aanbod wordt aanvaard, is er een overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing