Maakt het iets uit waaruit de bandbreedte bestaat voor de internetsnelheid?
In de telecommunicatie wordt met bandbreedte van een transmissiekanaal het verschil bedoeld tussen de hoogste frequentie die wordt doorgelaten en de laagst doorgelaten frequentie.
Bandbreedte is de hoeveelheid data die tegelijkertijd over een bepaalde verbinding kan worden vervoerd. Hoe hoger de bandbreedte van een verbinding, hoe sneller u de data kunt ontvangen of versturen.
De definitie van bandbreedte is dus het gebruikte, continue interval in het frequentiespectrum, ofwel de frequentieband. Zo is bijvoorbeeld in de bedrade telefonie de gebruikte "band" het gedeelte gaande van 300 Hz (hertz) tot 3400 Hz, wat resulteert in een bandbreedte van 3100 Hz of 3,1 kHz.
Maar heeft een bandbreedte van 3100 ontstaan door een verschil tussen 4000Hz en 900Hz dan hetzelfde vermogen.
Waarom lijkt het toch juist de bandbreedte te zijn die zorgt voor een snelle verbinding. Stel ik heb een bandbreedte van 10Hz bestaand uit 3390hz en 3400hz, waarom zou ik daar minder mee kunnen doen dan een bandbreedte van 1000hz bestaand uit 200hz tot 1200hz? Is het niet zo dat de hoeveelheid herz het aantal 'informatiegolven' bepaalt en dus de hoeveelheid informatie die het kan overbrengen en niet zozeer het verschil tussen de hoeveelheden die je kunt overbrengen?
Of is het begrip Hz en bandbreedte niet van toepassing bij internet en zijn alleen bits voldoende?
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_amplitude_modulation Stel ik heb een bandbreedte van 10Hz bestaand uit 3390hz en 3400hz, waarom zou ik daar minder mee kunnen doen dan een bandbreedte van 1000hz bestaand uit 200hz tot 1200hz? Nou ik heb geen idee hoe het echt werkt, maar ik kan wel wat verzinnen wat antwoord op je vraag geeft. Voor elke 20hz stel je dat dat aantal hz voor een stukje informatie staat (neem voor het gemak een getal)
200=1
220=2
240=3
etc tot
1000= 40 Nu zie je al dat je dat met 10hz niet gaat lukken. Althans dan zou je met veel kleinere verschillen moeten werken en sneller meetfouten maken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.