Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je foto's en video's door je zelf gemaakt op internet plaatsen van een kermis opbouw?

Ik kreeg gisteren een bericht binnen die blijkbaar op een van de opbouw video's stond hij zij dat ik ''algemene privacy wetgeving van Nederland en het Privacy beleid van Youtube'''overtreed, maar ik maak foto's op de markt in Middelburg voor me eigen website? Dit is toch openbare plaats... Als ik dit er niet snel af haal volgens hem dan maakt hij er een procedure van met politie en zijn advocaat. Ik weet verder geen info over dit persoon.

Wie kan me meer uitleg geven over dit soort situaties.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.1K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
is het deze?
https://www.youtube.com/watch?v=rgvSA82ygFo

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Voor zover ik weet mag je eigen beeldmateriaal (zeker op openbare plaatsen!) gewoon op youtube e.d. plaatsen. Lees anders de voorwaarden van YouTube nog eens door, maar ik kan mij niet voorstellen dat diegene hier een punt heeft.

Wat is precies het probleem van degene die jou dit stuurde?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij stond op een opbouw video vol in beeld van de kermis opbouw die video die ik zelf heb gemaakt, dat is zijn probleem denk ik als ik ze bericht leest'' vervolgens eist dat hij de video offline moet anders schakelt hij een advocaat in. Maar hij heeft geen punt volgens mij net als wat u zegt....
Het was op een openbare plaats en het beeldmateriaal was van jou. Dus je mag hem tonen, maar het is wel zo netjes om zijn gezicht te blurren/ onscherp te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou alvast bedankt!" Ik zal verder kijken hoelang die gene in beeld komt want ik film mensen nog geen 3sec.
Zorg ervoor dat de gezichten niet herkenbaar zijn. Je mag wel foto's maken op openbare terrein maar er is ook nog steeds een wet voor de privacy :).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij hebt auteursrecht, hij heeft portretrecht.

Als iemand herkenbaar in beeld komt op filmbeelden heeft deze persoon dus het recht om zich te verzetten tegen de publicatie van dit materiaal als deze persoon hier persoonlijk belang bij heeft. In dit geval is dat blijkbaar zijn privacy omdat hij de wetgeving daaromtrent aanhaalt. Mogelijk wenste deze persoon niet op deze plaats herkend te worden?

In feite mag je dit dus niet 'zomaar' op youtube plaatsen. Je mag dit enkel indien je personen onherkenbaar maakt, om hun toestemming vraagt of indien je een erg goede reden hebt om de video desondanks te publiceren.

Dus ik zou zeggen: maak het jezelf niet moeilijker dan het is, haal de video offline en plaats 'm terug online van zodra je iedereen onherkenbaar hebt gemaakt (en het was eigenlijk wel zo netjes geweest als je dat van in het begin had gedaan) of neem zelf een advocaat onder de arm zodanig dat hij je 'erg goede redenen' kan verdedigen om deze persoon wel herkenbaar te publiceren die zijn persoonlijke belangen overstijgen. (maar ik kan me niet voorstellen dat je die hebt).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding