Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je veel download, betaal je dan ook meer per maand aan internet kosten?

Als ik bij mijn moeder ben, dan download ik veel serie seizoenen. Behoorlijk veel afleveringen dus.
Kan mijn moeder hierdoor over haar internet bundel gaan? Of is dit altijd onbeperkt?
Ik wil niet dat het downloaden mijn moeder meer kost!! (Ik weet dat je sinds twee welen niet meer mag downloaden..!)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
893
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mwah.. je mag nog steeds downloaden hoor. Legaal sowieso, en waar copyright op zit "mag" ook nog steeds. De Nederlandse staat heeft de verplichting gekregen om het niet meer toe te staan, oftewel maatregelen te nemen. Maar dat is nog niet gebeurd. Theoretisch kan Warner Bros, Stichting Brein of een andere rechthebbende, jouw voor de rechter dagen omdat je weet dat het verboden _gaat_ worden. Sommige juristen denken althans dat dat theoretisch kan. Of dat zo is, ik vraag het me sterk af.

O, en series downloaden hoeft niet per se illegaal te zijn. Ik zie op Spotnet vaak afleveringen, die ook op uitzendinggemist staan. Lijkt me raar, dat je ze dan niet met Spotnet zou mogen downloaden. Van uitzendinggemist kan het meestal wel, met de gemistdownloader. Voor eigen gebruik mag dat nog steeds. Verspreiden waarschijnlijk niet, en verkopen al helemaal niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Er zijn in Nederland geen providers meer die voor een vaste internetaansluiting een data-limiet hanteren. Dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken. Anders wordt het wel als je via een mobiele verbinding data download. Dat is zeker geen aanrader!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor downloaden via Usenet (dus ook Spotnet enz.), gelden soms (vaak) wel datalimieten. Bij Ziggo is die afhankelijk van je abonnement. Het meest luxe heeft daar geen limiet, maar wat er onder zit meteen al eentje van 10 GB. Via hun nieuwsserver dan (waarmee je Usenet bereikt). Met een onafhankelijke server, of bijv. eentje van XS4all (in elk geval XS4all zakelijk) kun je die limiet omzeilen. Dan heb je geen beperking, of de limiet van dat abonnement. Maar dan moet je de inloggegevens van die server hebben.
Sinds je de vraag stelt op www.goeievraag.be neem ik aan dat je in België woon? De internetbundels die aangeboden worden in België (van vb Belgacom of Telenet) liggen toch relatief hoog, zelfs voor de beginners pakketten (minimum 100GB).

Zelfs eens kijken of je over de 100GB geraakt bent. Mocht je daar (bijna) voorbij zijn dan geeft Telenet standaard een waarschuwing dat je vb aan 90% van je datalimiet zit wanneer je surft naar een website. Als je dat nog niet gezien hebt ben je er dus nog niet. Eens vragen aan je moeder welk abonnement ze heeft, en eventjes opzoeken op telenet.be of belgacom.be, je zal direct weten hoeveel je mag downloaden dan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Je kunt niet zien of iemand een vraag via .be stelt in plaats van via .nl
Jij zit waarschijnlijk zélf op de Vlaamse versie van Goeie Vraag, maar vraagsteller (vermoed ik) niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huh nee haha ik dacht al!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oohh ok, m'n excuses. Nou dan kan je zoveel downloaden als je wil! ;)
Dat hangt af van je abonnement bij je provider.

Ofwel heb je geen datalimiet en dan kan je daar ook niet overgaan. Dus geen extra kosten.

Ofwel heb je wel een datalimiet en dan zijn er tot 4 opties:

1. Van zodra de datalimiet bereikt is vraagt je provider wat je wil doen.
2. Je schakelt over op (veel) trager internet.
3. Je betaalt bij volgens verbruik.
4. Je kan extra datavolume aankopen (meestal goedkoper dan optie 3)

(niet alle providers bieden al deze opties!)

Een kijkje op de factuur van je provider om na te gaan wat voor abonnement je hebt en vervolgens een bezoekje aan de website van je provider zouden je wegwijs moeten kunnen maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een vaste aansluiten betaal je voor je snelheid dus niet bandbreedte.
Dat wilt zeggen dat je kunt dowloaden zonder verdere kosten.
Als je mobiel internet hebt, dus ook met een dongel met een simkaart. dan heb je wel een max. maar je praat over vele seizoenen dus dan zal het wel een vaste aansluiting zijn en heb je geen extra kosten :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding