Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je een wifi versterker voor alleen in het stopcontact?

Ik zit op kamers in Breda, maar helaas is de wifi hier vaak niet sterk genoeg of ligt hij er nog wel eens uit. Wij delen een router met het huis naast ons (84, wij zijn 84A). In totaal 8 mensen. Dit is best veel als je nagaat dat er sowieso al 8 laptops opzitten, laat staan dan extra pc's of mobieltjes etc.

Als wij beginnen over het feit dat wifi er soms uitlegt of niet sterk is, dan zegt de huurbaas dat het komt omdat er mensen zitten te downloaden. Dit is zijn standaard antwoord en wij kunnen er verder weinig tegen inbrengen, omdat er 9 van de 10 keer wel wifi is en wij niet kunnen nagaan of ze in het andere huis inderdaad aan het downloaden zijn.

Nu zag ik laatst in een folder een wifi versterker en dat leek mij wel wat. Ik kan me alleen niet meer herinneren of die in het stopcontact kon en wat ik zo op internet vond aan informatie, hielp mij daar niet bij. Ze zeiden op sommige sites dat je soms wat aan moest sluiten op de router etc, maar daar kunnen wij niet bij. De router en de meterkast zitten beide in een kastje waar de deur van op slot zit.

Is er zoiets als een wifi versterker dat ik in een stopcontact kan doen of in mijn laptop en wat geen draden nodig heeft die naar de router lopen? Zo ja, dat zou fijn zijn. Want dan kan ik gewoon normaal sites laden en etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een wifi versterker/repeater zal het wifi bereik vergroten. Hoe is het wifi signaal nu ? Indien je nu reeds een goed signaal hebt maar toch een trage internetverbinding zal een wifi versterker niet veel helpen.

Bij een slecht wifi signaal is een wifi versterker de ideale oplossing, je plugt zo'n apparaatje gewoon in het stopcontact (op een plaats waar er wél nog een goed signaal is) en dit apparaat ontvangt en versterkt vervolgens je huidige wifi signaal.

Meer informatie over wifi versterkers kan je hier vinden: http://www.wifi-versterker.net
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan een wifi repeater gebruiken. Dit sluit je inderdaad aan op het stopcontact.
Voor keuze, zie link:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=repeater
Lees bij installatie wel even goed de gebruiksaanwijzing. Kan soms wel eens wat lastiger te installeren zijn als je het niet vaak doet.

Access points sluit je aan op de router, maar dat lijkt mij a) sowieso niet handig want het singaal is al draadloos en b) kan je niet bij de router, dus optie valt af.

Wat de huurbaas zegt over de signaal sterkte is absoluut niet waar. Omgekeerd echter wel, bij een slecht signaal gaat de snelheid aanzienljik achteruit. Het is dus niet zo dat als er veel gedownload wordt dat het signaal afneemt. Is vergelijkbaar met een radio. Als je radio luistert in de radio en het signaal is zwak, kan je niet lekker luisteren. Is het signaal goed, kan je met veel mensen prima luisteren. (ja, is eenrichtingsverkeer voor de pietlutten, gaat om de analogie).

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je wilt weten hoe je eventueel op de router kan inloggen, moet je het aangeven. dan maak ik een beschrijving van hoe je er op komt (mits de standaard wachtwoorden niet veranderd zijn).
11 jaar geleden
Ja dat heb je maar zo'n wifiversterker heeft alleen zin als je deze op een plek steekt waar je signaal al goed genoeg is. Wat zo'n versterker doet is het signaal opvangen en weer verder zenden. Daarom daalt de snelheid. Dus wat zo'n versterker doet is het signaal versterken maar het wel vertragen. Mogelijk zit de signaalkwaliteit goed maar heb je dan weer een te trage netwerkverbinding waardoor het een risicovolle investering is, zo'n repeater. Met andere woorden: dat is niet zo'n ideale oplossing. Kan je geen kabel aansluiten op je kamer? Dan zou je daar een draadloos accespoint kunnen op aansluiten (of slimmer: meteen de kabel in je laptop of pc en een volledig stabiel signaal). Heb je geen bekabelde aansluiting dan zou je dat wel met powerlineadapters kunnen proberen.

Wat je huisbaas zegt kan gedeeltelijk waar zijn. Er moet niet per se veel gedownload worden maar laat ons zeggen dat jij een goed signaal hebt waardoor je gebruik kan maken van 50% ervan en iemand anders zit verder en heeft slechts 10% en zou 5% nodig hebben dan is dat de helft van die 10%. Met andere woorden jij verliest ook de helft aan de persoon met het slechtere signaal en houdt zelf nog maar 25% over van je 50%. (met de meest moderne netwerkstandaarden gaat dit principe niet meer op, maar routers met deze standaarden zijn nog erg zeldzaam).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anno 2021 hebben veel mensen een Wifi booster of Wifi versterker in huis. Deze stop je in het stopcontact, ongeveer 4-5 meter vanaf de hoofdrouter in huis. Het effect is dat het slecht wifi bereik op zolder of in de slaapkamer doorbroken wordt. Je vergroot het bereik op deze manier. Je kunt verschillende wifi uitbreiders kopen. Deze heb ik: http://bit.ly/wifiuitbreider Waar kopen? bij Bol.com of Expert winkel lijkt me zo. Gr, Gerben.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing