Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik starfbaar als ik met Torrent film download ?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ben ik strafbaar met Torrent films te downloaden ? Als je met Torrent wonload verwacht men dat je blijft delen . Is dit dan uploaden en ben ik door te delen dan stafbaar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Net als bij muziek is het downloaden van films legaal. Het uploaden, dus aanbieden, van films is illegaal. Het verkopen / weggeven of ruilen van je downloads is ook illegaal. Overigens betaal je voor iedere lege CD of DVD die je koopt een bepaald bedrag aan auteursrechten. Als je je film dus brandt heb je al meebetaald aan de rechten.

Toegevoegd na 2 minuten:
bij een aantal torrent programma's kun je de upload niet uitzetten.
kun je hem niet uitzetten dan ben je illegaal bezig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, in nederland is het toegestaan film en muziek voor eigen gebruik te downloaden. Uploaden is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet in nederland je kunt downloaden wat je wil maar het uploaden van items is streng verboden.
dus als je niks strafbaars wil doen moet je niet seeden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je met bittorrent films download, dan upload je automatisch ook, minimaal zolang als je download.

Derhalve ben je dan zeker strafbaar.
rose
15 jaar geleden
Sinds enige maanden is het in nederland officieel niet meer toegestaan om illegale content te downloaden, uploaden was al lang verboden.

Schijnbaar zou stichting BREIN nu ook gaan beginnen met het uitdelen van waarschuwingen en boetes.
Ikzelf was al eens tot de conclusie gekomen dat wanneer je de upload snelheid in het programma verhoogde dat je dan ook veel sneller mocht downloaden....... dat was heel leuk totdat ik in 5 email adressen en op mijn deurmat een waarschuwing van BREIN ontving waarin precies stond vermeld wat ik fout had gedaan. Ben toen maar meteen van de gecrackte software en bergen muziek en films afgestapt en heb maar Linux geinstalleerd en ben Creative Commons gelicenceerde muziek en films gaan downloaden.

Wanneer je een bestand download met een bittorrent of ander p2p programma zoals limewire worden deze bestanden ook weer automatisch geupload naar andere downloaders, je download met bittorrent dus geen bestand van een server maar van soms wel honderden verbonden computers van andere gebruikers.
Wanneer je dus illegale content download help je automatisch mee met het versprijden en ben je dus strafbaar.

Natuurlijk zijn er ook websites die legale torrents aanbieden maar dit zijn vooral open source software sites en Linux distributeurs.

Wel schijn je legaal te kunnen downloaden van sommige sites maar dit is tegen betaling van vaak zo'n 10 tot 30 euro per maand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gebruik van Bit Torrent is dan ook strafbaar, omdat je dan ook automatisch uploadt.!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt er vanaf welke film je downloadt. Er zijn ook films waarop geen copyright meer rust.

Overige films:
Als jij in je torrent-software hebt ingesteld dat uploaden niet mag, dan is de wet ietwat schimmig (volgens sommigen is films downloaden momenteel nog legaal, volgens anderen niet), omdat de huidige wetten niet uitgaan van een modern internet. Als uploaden tegelijkertijd ook gebeurt, dan ben je waarschijnlijk wel strafbaar (want dan werk je mee aan verspreiding van werken waar een copyright op bestaat). De meeste torrent-software werkt niet als je niet zelf ook upload.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee je bent niet strafbaar, maar wel als je upload.
Veel verstandiger is het om je bij ftd aan te melden, het downloaden van films gaat snel en betrouwbaar, zonder dat er geupload wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing