Als Google 10 euro per jaar zou gaan rekenen, zou je dan betalen en gebruiker blijven?
Graag 'ja/nee, want ...'
AFGESLOTEN:
Ik denk dat de antwoorden een behoorlijk representatief beeld geven: grootste deel zegt nee, merendeels omdat men vindt dat dergelijke diensten gratis moeten zijn en er voldoende concurrentie is, enkelen erkennen dat ze geld besparen, Ruth geeft als enige daarbij een voorbeeld, dus vandaar de keuze.
Dat betekent echter wel dat mijn voorkeur zelf ook bekend is: dat iemand niet wil betalen en naar een concurrent overstapt wil ik respecteren, maar de motivatie van sommigen vind ik ronduit raar: "ik betaal m'n provider al, dus het internet moet gratis zijn".
Dat is mal. Ik stuur vanaf vandaag alle rekeningen voor telefonische adviezen van m'n advocatenkantoor gewoon retour. "Niet zeuren, ik betaal m'n telefoonrekening al..."
De stelling dat ze al genoeg verdienen aan advertenties is nauwelijks relevant: elk zichzelf respecterend bedrijf zoekt naar meer omzet en winst om de aandeelhouders tevreden te houden. In het voorliggende geval is het duidelijk dat een zoekmachine dit business-model niet kan aannemen: er blijven weinig gebruikers over.
En toch steun ik Ruth en zou ik ook gewoon betalen: Google levert me dagelijks veel informatie die ik niet of moeilijker via andere kanalen vindt en waarvoor ik best bereid ben te betalen. Desnoods prive 100 euro per jaar, en zakelijk zelfs een veelvoud.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.