Hoe kan ik mijn WiFi signaal in appartementencomplex (veel WiFi signalen) verbeteren?
Sinds kort digitaal abonnement op ZIggo aangesloten (voorheen analoog). Daarbij kwam een standaard modem met router van Ziggo. Helaas heeft dit geen verbetering in het bereik van de WIFi gebracht (voorheen ook slecht bereik) Het is zelfs verslechterd. Een scan met WiFi analyzer leert dat in haar appartement heel erg veel storing is van andere (Ziggo) wifi routers. Het advies kanaal was kanaal 14, welke helaas niet valt in te stellen op de Ziggo router. Hoe verbeter ik het beste het bereik. Een 5ghz router? Bijgesloten een grafiek van de WiFi analyzer.
ik kan wel een kanaal instellen op de Ziggo router, maar helaas 1-13 is de mogelijkheid. Alle andere kanalen zijn al overbevolkt helaas.
(laat staan dat ik een kanaal kan kiezen dat minimaal 5 kanalen verwijderd is van een ander wifi signaal)
Situatie: appartement in jaren 60 gebouw (enkelsteens slechte isolatie) met buren rondom (onder-boven-links-rechts en schuin op alle hoeken)
Mogelijke acties: * overstappen op 5 GHz router (wel handig om dan eerst te testen of die kanalen wel rustig zijn. kan dat met inssider?)
* omschakelen naar 802.11 N snelheid ( niet alle apparatuur is compatibel, maar hier of daar wellicht nog een wifi dongle op te snorren)
* checken of op 20 Mhz wordt uitgezonden
* checken of WPS aanstaat
Het is een beetje de kunst om te proberen... dat wil zeggen, met je scanner kijken hoeveel mensen op welke kanalen zitten. Pak het kanaal waar de minste mensen zitten. Wat het beste werkt is 1 pakken, en testen.
In je ziggo pagina: http://192.168.178.1/wlanRadio.asp kan je zien of het kanaal als acceptabel wordt weergegeven. Op http://www.bbned.nl/scripts/speedtest/download/file100mb.bin kan je een testbestand downloaden (heb je verder niets aan, kan je na afloop weggooien) om te zien wat je download snelheid is. En zo nog even doorgaan.. :)
Alleen zoals eerder beschreven, de andere kanalen van de buren staan vaak op automatisch, wat betekent dat hun kanalen morgen weer anders kunnen zijn. Belangrijk is dat jouw Ziggo apparaat goed in het zicht staat / vrij van allerlei obstakels. Het is natuurlijk handig om hem ver weg te plaatsten in een kastje dat hij niet zichtbaar is.. maar dat heeft ook als nadeel dat het signaal door 10 objecten heen moet en afneemt (spiegel, glas, gewapend beton en metaal zijn de grootste factoren hierin.) Als een na laatste oplossing kan je toch kijken of je niet met een kabel kunt werken... kabels hebben geen last van storing van anderen en zijn gegarandeerd snel... Als laatste optie kan je natuurlijk bij je al je 60 medeflatgenoten aanbellen en even uitleggen dat ze allemaal op een ander kanaal moeten... maar ik gok dat dit niet jouw keuze is ;)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.