Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik de snelheid van mijn internet goed/accuraat over een lange periode testen?

van mijn provider heb ik een nieuwe router gekregen, maar sinds ik deze geinstalleerd heb, heb ik het idee dat mijn internet langzamer is geworden.

gek genoeg zijn veel downloads best snel (updates van apps op mijn telefoon, freeware programma's, torrents etc)

maar internet via een browser gaat een stuk langzamer zowel op mijn pc als mijn telefoon.

ik heb al met mijn provider gebeld die de router herstart heeft (of iets dergelijks)

ook test ik soms de snelheid via BBned, maar dit geeft geen accurate indicatie. ik heb 16 mb internet en de bbned test geeft alles van 2 tot 40 mb aan als snelheid.

hoe kan ik de echte constante snelheid van mijn internet testen?

en heeft iemand een idee hoe het kan dat downloads wel snel gaan en internet via een browser meestal erg langzaam (soms gaat het heel even wel snel)

voor de duidelijkheid ik ben niet van browser veranderd en doe niks anders dan toen ik de vorige router gebruikte.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een belangrijke vraag vooraf:
Hoe test je?

Een goede test kan je uitvoeren met bekabeld internet. Pc of laptop met kabel direct in je router.

Als je namelijk over wifi test is de kans groot dat je wifi de stoorzender is en niet je internetprovider.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://www.speedtest.net/

Op deze site kun je de Internetsnelheid testen.
Het geeft aan hoeveel mb je per seconde binnenkrijgt en hoeveel je upload.
Waar je rekening mee moet houden is dat Internetproviders zoals UPC/ZIGGO etc. niet de werkelijke snelheid verkopen.
Als ziggo 16 mb per seconde aanbied ligt dit getal vaak lager. Hier kun je niets aan doen, het heeft o.a. te maken met je ligging, weersomstandigheden, snelheid van jouw router en de uitzending van ziggo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd op speedtest.net en dan elke keer je snelheid opslaan met datum erbij kan je ook voor kiezen op de speedtest site dus zou gewoon meten over jouw gekozen periode en dan elke keer opslaan dan uiteindelijk vergelijken.. Grzz
Speedtest geeft een kortstondige indicatie en is verre van accuraat, wat ik doe om te testen is een groot bestand uploaden en downloaden op de ftpserver van mijn provider met filezilla als dat een paar GB dan duurt dat even, in filezilla kun je zien of de snelheid een beetje gelijk blijft of dat ie inkakt na een periode, toen ik van adsl naar vdsl ging hebben ze 11 dagen mijn modem geknepen om 'm te trainen, dus elke dag ging de snelheid een stukje hoger tot het aantal errors zo hoog werd dat er geen stabiele verbinding kon worden opgebouwd, misschien omdat je een nieuw modem hebt dat je provider ook een trainingsperiode heeft ingesteld?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding