Mag je teksten overnemen in eigen woorden?
(Even persoonlijk anders kan ik de vraag niet stellen). Zelf schrijf ik vaak teksten op een eigen website die gaan over incidenten welke in de omgeving gebeuren. Vaak durf ik geen officiele bronnen (de hulpdiensten) om informatie te vragen waardoor ik dus naast foto's en het ter plaatse zijn, en HEEL soms een persbericht niks meer heb om een goed en inhoudelijk artikel te schrijven op mijn website. Dusdanig gebruik ik weleens informatie van andere nieuwssites. Dit vorm ik dan vervolgens in eigen woorden. En sowieso verwijs ik standaard naar site's van diegenen en anderen. (Voor als bezoekers meer informatie willen). Nu is het echter zo dat het mij al enkele keren is overkomen dat mensen dit NIET ok vonden en dreigden met een rechtszaak of boete. Copyright/Auteursrecht gedoe. (Einde persoonlijke gedeelte).
Mijn vraag is dus als volgende:
Is het niet zo dat als je tekst in je eigen woorden vormt copyright sowieso NIET meer geld? Dus, is het niet zo dat ik informatie van externe bronnen (ook al zijn ze niet officieel, zeker als je bronvermelding gebruikt) gewoon mag gebruiken? Oftewel: Sinds wanneer zit er copyright/auteursrecht op een nieuws artikel?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.