Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke manier van schrijven leest het fijnste?

Ik schrijf dagelijks nieuwsitems en vroeg me dit af:
Wat ervaart men als prettiger, doorlopende tekst of elke zin op een nieuwe regel?

Met andere woorden:
Kan ik na elke punt beter een spatie of zetten of gewoon enter, een nieuwe regel dus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Elke zin een lege regel leest bloed-irritant. Net als een eindeloze woordenbrij.

Net als in elke geschreven tekst, kun je ook nieuwsitems het best indelen in korte stukjes die bij elkaar horen. Alinea's en paragrafen dus. Daardoor wordt de tekst niet nodeloos uit elkaar gerukt, maar hou je wel een beetje overzicht. Blokjes van maximaal een regel of 8 a 10 lezen het prettigst. (blokje : tekst algemeen)

Hetzelfde geldt voor antwoorden op GV ; een antwoord van de volle 2500 tekens leest en stuk aangenamer en gemakkelijker als er hier en daar een onderbreking in zit. Maar zou die onderbreking na ELKE zin komen, dan zou het weer niet uitnodigen tot lezen, omdat het een soort hele lange opsomming lijkt. (blokje : voorbeelden)

In principe kun je dus na elke punt het beste een spatie zetten, en dan doorgaan met de volgende regel zolang die nog min of meer over het zelfde gaat. Verander je van onderwerp - hoe minimaal ook - dan is het prettig even een pauze in de vorm van een witte regel in te gelasten. (blokje werkwijze / uitleg).

Zie reacties ter illustratie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te veel wit : Net als in elke geschreven tekst, kun je ook nieuwsitems het best indelen in korte stukjes die bij elkaar horen. Alinea's en paragrafen dus. Daardoor wordt de tekst niet nodeloos uit elkaar gerukt, maar hou je wel een beetje overzicht. Blokjes van maximaal een regel of 8 a 10 lezen het prettigst. Hetzelfde geldt voor antwoorden op GV ; een antwoord van de volle 2500 tekens leest en stuk aangenamer en gemakkelijker als er hier en daar een onderbreking in zit. Maar zou die onderbreking na ELKE zin komen, dan zou het weer niet uitnodigen tot lezen, omdat het een soort hele lange opsomming lijkt. In principe kun je dus na elke punt het beste een spatie zetten, en dan doorgaan met de volgende regel zolang die nog min of meer over het zelfde gaat. Verander je van onderwerp - hoe minimaal ook - dan is het prettig even een pauze in de vorm van een witte regel in te gelasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te weinig wit : Net als in elke geschreven tekst, kun je ook nieuwsitems het best indelen in korte stukjes die bij elkaar horen. Alinea's en paragrafen dus. Daardoor wordt de tekst niet nodeloos uit elkaar gerukt, maar hou je wel een beetje overzicht. Blokjes van maximaal een regel of 8 a 10 lezen het prettigst. Hetzelfde geldt voor antwoorden op GV ; een antwoord van de volle 2500 tekens leest en stuk aangenamer en gemakkelijker als er hier en daar een onderbreking in zit. Maar zou die onderbreking na ELKE zin komen, dan zou het weer niet uitnodigen tot lezen, omdat het een soort hele lange opsomming lijkt.
In principe kun je dus na elke punt het beste een spatie zetten, en dan doorgaan met de volgende regel zolang die nog min of meer over het zelfde gaat. Verander je van onderwerp - hoe minimaal ook - dan is het prettig even een pauze in de vorm van een witte regel in te gelasten.

Andere antwoorden (5)

Ik geef voorkeur aan een doorlopende tekst. Uitzondering hiervan als je een nieuwe alinea begint, maar dan vind ik soms een witregel ook wel fijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dddd
Na elke punt hoort een spatie (tenzij je op een nieuwe regel begint.) Maar elke zin op een nieuwe regel schrijven is hinderlijk bij het lezen. Maak kortere en langere alinea's, waarin de zinnen die met elkaar samenhangen bij elkaar staan. Tussen iedere alinea een witregel.

Zorg verder voor afwisseling, bijv. tussen kortere en langere zinnen, tussen zinnen met bijzinnen en zonder. Vermijd de lijdende vorm en ouderwets taalgebruik. ("Koningin Beatrix stelde de Stormvloedkering in werking" is beter dan: "De stormvloedkering werd in werking gesteld door Hare Majesteit de Koningin."

Vermijd verder spelfouten en andersoortige taalfouten. ("De media heeft geschreven...", "De data is verouderd", "Me broer zegt...", "De leverancier berekend een te hoog bedrag", "Ik kom euro 100.- tekort", enz.)
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Zoal jou antwoord is geschreven leest prettiginderdaad +
Ritsuka
11 jaar geleden
Stom iPad toetsenbord. Zoals* en een missende spatie achteraan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka, nu dicht je een toetsenbord verstand toe, terwijl die dat echt niet heeft!
Ik heb ook voorkeur voor een doorlopende tekst. Echter is het wel aangetoond dat mensen op internet minder snel een enorm blok tekst gaan lezen, dus je tekst verdelen in niet al te grote alinea's met een witregel is beter. Ook af en toe opsommingen/lijstjes toevoegen en tussen de alinea's plaatjes en bijvoorbeeld citaten toevoegen zorgt ook voor een onderbreking in een grote lap tekst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang het om één (deel van het) onderwerp gaat zou ik alle tekst achter elkaar schrijven. Wel met een spatie achter de punt.

Komt er een ander aspect van hetzelfde onderwerp aan de orde dan vind ik het beter om een regel over te slaan en dan op een nieuwe regel te beginnen.

En let, zoals hierboven al wordt gezegd, op taal- en spelfouten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd er rekening mee dat de bezoeker je bericht veelal scannend leest. Grote lappen doorlopende tekst zijn behoorlijk ontmoedigend. Elke zin een nieuwe regel brengt hier geen verandering in aangezien er dan nog geen structuur in zit en het misschien wel een stuk vervelender leest. Een lezer wil snel kunnen zien waar het artikel over gaat en is op zoek naar onderdelen in de tekst die voor hem nuttig zijn.

Structuur belangrijk
Wanneer je schrijft voor web is structuur het alle belangrijkst. Vooral bij langere teksten is heb belangrijk altijd te beginnen met een korte inleidende tekst die verteld waar de tekst over gaat maar tevens de bezoeker verleid om verder te lezen. Gebruik nuttige kopjes en subkopjes per onderdeel in je tekst. Dit is niet alleen prettig voor lezers, je wordt ook beter geïndexeerd door de zoekmachines zoals Google.

Alinea's, witruimte en afbeeldingen
Gebruik voldoende alinea's en laat voldoende witruimte. Maak per onderwerp een alinea(met een regel witruimte). Bij voorkeur tussen de 3 en 9 zinnen. Probeer je tekst verder aantrekkelijk te maken door lange alinea's te onderbreken met bijvoorbeeld een opsomming met opsommingstekens. Het gebruik van nuttige afbeeldingen af en toe maakt een tekst ook een stuk meer aantrekkelijk en nodigt de bezoeker uit om verder te lezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding