Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het legaal om IP's van gebruikers te laten zien aan andere gebruikers?

Ik dacht zelf van niet, maar ik vroeg het me af aangezien iemand vroeg hoe hij IP's van gasten kon laten zien aan andere gebruikers in plaats van simpelweg het woord 'Gast'. Aangezien ik niet zeker weet of het wel illegaal is (ik hoop eigenlijk van wel aangezien ik het privacy schending vindt), besloot ik het hier te vragen. Weet iemand of het illegaal is om IP's van gasten te laten zien in een zogeheten 'Wie is er online?' sectie van de website? Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

In de huidige situatie waarin jij het verteld wordt het niet aangeraden en is het niet noodzakelijk. Met als gevolg dat het als privacy schending kan worden gezien. Ik zou er ook niet blij mee zijn als andere mensen mijn IP op een website zouden kunnen zien. Bij Wikipedia heeft het tenminste nog een nuttig doel, zo kunnen ze eventueel achter de personen komen die misbruik van de website maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) vindt dat het afhankelijk is van de reden van publicatie (zie bron 1):

"De Registratiekamer is van mening dat een volledig IP-adres in veel gevallen als persoonsgegeven moet worden beschouwd. Hierdoor vallen verwerkingen van IP-adressen over het algemeen onder de reikwijdte van de privacywetgeving. De verschijningsvorm van het IP-adres is hier echter bepalend voor."

Het kan dus zijn dat afhankelijk van de reden het IP-adres dezelfde bescherming geniet als andere persoonsgegevens met alle rechten en plichten daar om heen maar dat dit niet zonder meer zo aan te nemen is.

Echter, zoals op Iusmentis (zie bron 2) te lezen is:
"Forumbeheerders houden wel vaker bij elk bericht bij vanaf welk IP-adres het geplaatst is, en natuurlijk ook wanneer. Dat is volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens een verwerking van persoonsgegevens. En verwerking mag alleen als je dit vooraf aanmeldt bij het College Bescherming Persoonsgegevens"

[...]

"Publicatie van het IP-adres is ook een verwerking. Die mag alleen als “de betrokkene zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend voor de gegevensverwerking”. Het zal dus expliciet in het reglement moeten staan, en liefst ook nog een keertje apart bij het formulier waar je je reactie kunt typen."

Concreet zou ik er dan, op een forum, heel voorzichtig mee om gaan en het vermelden van een IP-adres alleen te doen als dat echt noodzakelijk is. Liever "anoniem" of "geen naam"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image