Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan de snelheid van internet door een knik in een utp kabel aangetast worden?

Waarschijnlijk krijg ik hier een heel kort antwoord op...

anyway... het valt mij op dat mijn internet speed nogal gedropt is... nou moet ik zeggen dat die schoonvader van mij zo snugger is geweest om de kabel tussen de meter kast te stoppen, nu zit er dus een knik in de kabel...
kan hierdoor het internet snelheid aangetast worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
7.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je mag een UTP kabel niet knikken. Dat voorschrift bestaat niet voor niets. Maar voor een 'normale' internetverbinding van 2-10 Mb zal het niet merkbaar zijn. Bij de hele snelle verbindingen (>50 Mb) zou het in theorie kunnen.
(Lees meer...)
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou heb ik beveiligde kabel... dus die kan een knikje wel hebben... alleen nu maak ik me toch een beetje zorge '^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, want ik denk dat het in de praktijk (thuis) wel mee zal vallen. Lijkt me wel een leuke test voor een schoolonderzoekje om dit te controleren. Het lastige is alleen dat als je een speedtest doet dit bij elke test weer andere resultaten geeft. Niet echt betrouwbaar voor een test of een knik in de kabel kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je verbindingssnelheid zien in het statusscherm,
De kans dat een interne kabel de bottleneck is is niet zo groot. Waarschijnlijk heb je kabelinternet. Daarvan stort de snelheid vreselijk in als het druk is (regenachtige zondagen...)
ja, als de kabel beschadigd is, kan dat het dataverkeer belemmeren. oplossing is dus de kabel inkorten of een nieuwe kabel kopen.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
ja dat kan zeker. ik heb het zelf gehad. nieuw modem enzo. maar toch was t maar de kabel ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding