Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar bevindt zich dat enorme plein in duitsland dat is platgebombardeerd in de 2e wereldoorlog/nog steeds wordt opgebouwd, er was veel uitgaansleven?

Ik had het vandaag met mijn zoon over Rotterdam, dat het centrum daar was platgebombardeerd in de tweede wereldoorlog, en dat het nu vol staat met allerlei na-oorlogse gebouwen.

Vervolgens vertelde ik van een plein in Duitsland, dat volgens mij Berliner Platz heet, dat was ook platgebombardeerd. Ik had er ook ooit eens een docu over gezien, er was veel uitgaansleven, en het plein is zo groot dat ze er nog steeds aan het wederopbouwen zijn.

Nu wilde ik het op gaan zoeken, en het laten zien, maar ik kan het helaas niet vinden, want ik weet de naam van de stad niet meer, en ik twijfel of de naam van dat plein wel correct is.

Mijn vraag is:

- heet dat plein inderdaad Berliner Platz, of heet het anders?
- in welke stad is het?
- is het te zien op google maps?
- en waar op wikipedia kan ik er info over vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berliner_Platz_(Erfurt) Hier soms?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jij bedoelt volgens mij de Potsdamer platz in Berlijn.
Onderstaande link geeft veel verwijzingen.

http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=1&oq=&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4ACAW_nlNL439NL439&q=potsdamer+platz&gs_upl=0l0l0l3838lllllllllll0&aqi=s33

Toegevoegd na 8 minuten:
2e link vertelt (in het Engels) dat de Potsdamer Platz compleet werd vernietigd.
En met Google maps is het te zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bedoelt waarschijnlijk Alexanderplatz, het grootste en meest gebombardeerde plein in de 2e W.O

Toegevoegd na 48 seconden:
Ook in Berlijn!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breitscheidplatz met de beroemde Gedächtniskirche. De kerk die als monument mocht blijven staan een het plein en het enige was dat nog overeind is blijven staan na de bombardementen.

Maar als je de naam niet meer weet, is het dan wel Berlijn? Op de stad Dresden zijn aan het einde van de 2e W.O. heel heftige bombardementen uitgevoerd. Daar lag bijna alles plat, maar dat lag in het Oost-Duitsland en zijn veel ruïnes blijven staan. Pas na de val van de muur zijn daar de Frauenkirche gaan restaureren. Dat ligt aan de Neumarkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding