Hoe configureer ik router limieten instellen?
Een kennis van mij zit in de situatie waarin zij met 8 huisgenoten één internet provider hebben.
Nu zijn er een aantal personen in het huishouden die veel downloaden/online gamen en de verbinding voor andere dichttrekken.
Nu wil ik de router zo instellen dat wanneer het rustig is, iemand wel de volledige snelheid mag benutten,
maar zodra andere ook gebruik willen maken van het internet dat de grootgebruiker wordt beperkt.
Ik vraag me af of dit echter wel mogelijk is, leuk dat er instellingen in de router zijn die zeggen dit zogenaamd te doen, maar volgens werkt dit niet.
Ik zal proberen uit te leggen waarom ik denk dat dit niet mogelijk is:
De maximale snelheidsbeperking zit hem in de lijn tussen router en IP (stel 10MBIT).
Als ik nu iets download dat zal de download locatie gewoon zoveel data sturen als mijn IP toelaat voor mijn verbinding (10MBIT).
Stel ik pas de instelling aan in mijn router dan is de IP hier niet van op de hoogte en deze zal de download site dus nog steeds 10MBIT doorsturen en pas als het bij mijn router aankomt, dan wordt hier een deel van geblokkeerd, maar ondertussen is de lijn wel al vol.
Of is dit niet de werking en zit in het protocol een waarde die aangeeft dat de download site een snelheid van maar 2mbit moet aanbieden?
Kan iemand mij helpen en tips geven hoe ik het best mijn router kan instellen, zodat iedereen evenveel gebruik kan maken van het internet?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.