Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat als een product van marktplaats defect is en de verkoper wil het niet terugnemen/vergoeden?

Ik kocht een tablet op marktplaats dat achteraf een probleem met de accu blijkt te hebben. Ik heb het product opgehaald, maar kon niet weten dat dit aan de hand kon zijn. De verkoper wil het tablet niet terug nemen.

Heb ik nog enige rechten?

Toegevoegd na 4 minuten:
Is dit een situatie waarin je aangifte kan doen van bedrog of gaat dat in dit geval te ver? Ik kan niet bewijzen dat de verkoper van het defect wist.

Toegevoegd na 9 uur:
De accu laad niet volledig op. Het oplaadproces stopt. De tablet valt daarom na vijf minuten uit. Dat kon ik tijdens de demonstratie natuurlijk niet zien.

Het ding is nieuw, maar er zit geen bon bij. Misschien naief van mij, maar ik vertrouwde dat wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
10.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het "probleem" dan precies!? Zo kan de vraag ook niet in zijn volledigheid beantwoord worden.. Accu's zijn verbruiksartikelen, en hebben sowieso vaak een kortere garantietermijn dan het hele apparaat zelf. Met 2e hands is het al helemaal moeilijk. Ik denk dat je je moet voorbereiden om er een nieuwe accu in te laten zetten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Dan hebben ze je opgelicht en kan je ze aangeven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem contact op met Marktplaats en de regels daarvan. Staat het in de regels dan kan je langsgaan bij het juridisch loket om erachter te komen hoe je dit probleem het best kan oplossen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een consument een artikel dat hij gekocht heeft doorverkoopt aan een ander gaan de kwalitatieve rechten die aan de zaak verbonden zijn over op de nieuwe eigenaar (6:251 BW). In bepaalde gevallen kan een koper deze rechten niet alleen tegen degene waarvan hij het product gekocht heeft ten gelde maken maar ook tegen de oorspronkelijke verkoper.
Een uit de ovk voortvloeiende garantie is doorgaans aan te merken als een kwalitatief recht.
In principe gaat de garantie dus gewoon over op de tweede koper en kan de tweede koper gewoon naar de oorspronkelijke verkoper gaan als het product niet voldoet.

Dit is overigens ook helemaal niet erg voor de oorspronkelijke verkoper want die heeft gewoon dezelfde rechten en plichten die hij oorspronkelijk bij de eerste koper had en die zijn nu gewoon overgedragen aan een ander persoon ( en de eerste koper verliest uiteraard zijn rechten daaromtrent).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onlangs was een zaak als deze bij de rijdende rechter. Het komt erop neer dat je als particuliere koper een onderzoeksplicht hebt.Dus voordat je het artikel betaalt en mee naar huis neemt, moet je controleren of het werkt naar toebehoren. Het voorbeeld wat in de rijdende rechter werd behandeld was een boot en daarmee ook nog eens veel waardevoller. In jouw geval zal je je verlies moeten pakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marktplaats doet niks voor je. Het is een private transactie. Je hebt gewoon pecht, helaas. Mijn tip: koop nooit electronische apparatuur zonder garantiebon. Apparatuur kan snel kapotgaan, al kapot zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet dat je bij een laptop 2 tot 3 jaar garantie hebt.
behalve op de adapter en accu, daarop zit 2 tot 6 maanden op normaal gebruik.
een accu en een adapter gelden ook als accessoires en niet als onderdelen zodat ze niet meetellen voor de garantie van het apparaat.

dit is omdat accu's al heel snel verkeerd behandeld worden waardoor ze snel vermogen verliezen.
reken er dus maar niet op dat je een goede vervangende accu zal krijgen, deze zul je moeten laten vervangen.

ik denk dat voor een tablet dezelfde regels gelden als voor laptops.

het klopt inderdaad dat je bij de koop van een apparaat ook de garantieregeling overneemt van de verkoper.
als dit apparaat dus al ouder was van 2-6 maanden (ligt aan het merk) dan kan je niks beginnen en zal je gewoon een nieuwe moeten kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding