Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Betekent bellen via VOIP dat je altijd je pc aan hebt moeten staan?

Onze vaste telefoonlijn laat ons aardig in de steek. Ik zoek nu naar alternatieven. Is VOIP een optie? Is VOIP bellen gelijk aan bellen via internet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ligt er helemaal aan op WELKE manier jij via VoIP belt.

Zo te horen wil jij niet gedwongen zijn, je computer altijd aan te laten staan. Skype valt dan al af, evenals de speciale Skype-telefoons.

Wat overblijft, is bellen via VoIP, op een manier waarbij het modem de VoIP verzorgt. Die modems bestaan, en worden door verschillende providers geleverd.

Ik zit bijvoorbeeld bij XS4All, en ik bel via hun via VoIP. Het modem moet dan altijd aan blijven staan, maar de computer kan uit.

Ik kan naar keuze een speciale VoIP-telefoon op mijn modem aansluiten, of een heel gewone telefoon. Ik heb voor het laatste gekozen.

Ik heb mijn heel gewone telefoon (ik heb een DECT-telefoon) dus op het modem aangesloten. Het modem moet altijd aan blijven staan. Ik kan nu heel gewoon bellen, net als vroeger, toen ik nog een vaste lijn van de KPN had. Ik kan ook heel gewoon gebeld worden.

Bij de meeste providers kun je kiezen of je je oude nummer behoudt, of een nieuw nummer neemt.

Toegevoegd na 1 minuut:

Kijk eens rond op onderstaande link. Daar krijg je goede uitleg over hoe bellen via VoIP bij XS4All werkt.

Deze link is weliswaar specifiek voor XS4All, dus bij andere providers kan het anders zijn; maar het geeft je een goede indruk van hoe het daar werkt, en van wat er wel en niet mogelijk is.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

VOIP is bellen over internet, om dat te gebruiken moet je een programma zoals Skype hebben maar daarmee kan je alleen bellen maar andere mensen die ook Skype hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout je kan naar alles bellen en door alles gebeld worden alleen kost het dan geld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor het bellen gaat dan meestal via je modem/router en dan hoeft de pc niet aan te staan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je belt met een telefoon die op je pc is aangesloten, moet je pc uiteraard aanstaan. Er zijn echter ook telefoons te koop, speciaal voor VOIP, welke via je router werken. Alleen je router hoeft dan maar aan te staan, maar dat zal toch wel het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
normaal als je een internet en telefoon abbo hebt gaat de telefoon ook al via voip naar de centrales van de provider

het ligt eraan wat voor router je hebt of je de computer wel of niet aan moet laten. bij sommige routers kun je instellen dat die alles wat binnenkomt met voip naar de telefoon doet. Er zijn ook telefoons die voip ingebouwd hebben zoals skype telefoons
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige voorwaarde is dat je internet hebt. Het werkt door ook als je computer uit staat. Je kan pas niet meer gebeld worden en zelf bellen als internet is afgesloten. Zolang je speciale internettelefoon geinstalleerd is op je computer en aangesloten is aan je modem/router kan je zelf bellen/gebeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing