Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik een melding maken van machtsmisbruik door een beheerder van een forum ?

op een site, die een forum heeft, worden regelmatig berichten die bijvoorbeeld kritische geluiden vertonen over eventuele dingen die misgaan op de site of het forum, dan wel verplaatst naar het archief, dan wel afgesloten, dan wel geheel verwijderd.
Inhoudelijk mag men niet over bepaalde onderwerpen discussieren, die betrekking hebben, bijvoorbeeld, over hoe sommige dingen nu functioneren, en hoe dat eventueel beter kan.
Inmiddels is het zover, dat enkele personen gewoon dat forum verlaten, dit openbaar ook kenbaar maken, met het gevoel, dat elke opmerking die geplaatst word, monddood word gemaakt.
Een forum is een discussieplatform, waar iedereen mag en kan discussieren, op nette wijze.
Ikzelf kan geen onvertogen, dan wel, kwetsende persoonlijke berichten terug vinden, jegens personen of de site zelf, enkel bepaalde vraagstellingen, over de werking van de site zelf en het forum.
En hier word keer op keer, mensen, die dit probleem aankaarten, het zwijgen opgelegd.
Ik noem dat machtsmisbruik, en een forum niet waardig, vandaar dat ik me afvraag, of je zoiets door een instantie kunt laten controleren., en of hier richtlijnen voor zijn terug te vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Diegene die het forum beheert, is de baas. Dat zal zo blijven totdat er een andere beheerder is. Als je bijdragen dus niet de toets der kritiek kunnen weerstaan bij de beheerder, heb je pech. Valt weinig concreets aan te doen, anders dan een ander forum opzoeken als 't niet bevalt. Forums genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou dan gewoon vertrekken bij dat forum. Wat heeft het dan voor zin als je niet openlijk over onderwerpen kan praten. Kan me voorstellen dat de grondwet enige vorm van regelgeving is voor een forum, maar kritiek moet kunnen worden verwoord, hoe vervelend het ook is voor de beheerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moderatoren of beheerders van dat forum. Als je mee doet op een forum dan moet je je houden aan de regels die op dat forum gelden. Uiteindelijk bepaald die gene die eigenaar is van de server waar het forum op staat, wat er wel en niet mag. Daar doe je niets aan. Het enige wat je kan doen is besluiten om geen gebruik meer te maken van dat forum. Recht op inspraak heb je gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk een forum of een site alsof je bij iemand anders in de huiskamer zit. Allemaal leuk en gezellig, maar als de persoon van wie de huiskamer is vind dat je te kritisch bent is hij/zij als gastheer helemaal vrij in hoe dat wordt opgelost. Dit kan zelfs zijn je de deur uitgooien.

Alleen als je denkt dat je gediscrimineerd wordt (je mag niets zeggen want je bent een vrouw) bv. dan zou je daarvan eventueel aangifte kunnen doen. Maar aangezien het grootste deel van de politie niets begrijpt van online en zeker niet hoe wetten daarop van toepassing zijn heb je waarschijnlijk pech.

Gewoon je eigen forum beginnen en je eigen regels aanhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me helemaal bij de andere antwoorden aan: de forum-beheerder is inderdaad de baas. Maar als deze forum-beheerder verstandig is dan luistert hij naar opmerkingen van de forum-bezoekers. Deze bezoekers moeten het namelijk naar hun zin hebben op het forum, want anders komen ze niet meer terug (althans, dat zou ik verwachten).

Als je er niet uit komt met de forum-beheerder dan zou ik het forum inderdaad de rug toekeren. Je kunt bijvoorbeeld ergens anders een forum over hetzelfde onderwerp opzetten en dit aan anderen kenbaar maken (bijvoorbeeld via een persoonlijk bericht aan andere forum-leden).

Als jouw eigen forum uiteindelijk populairder wordt dan het oorspronkelijke forum dan heb je je doel bereikt. Op dat moment ben jij de forum-beheerder en kun jij de regels bepalen.

Start bijvoorbeeld eens een groep bij Yahoo! Groups. Dat is redelijk snel op te zetten en biedt behoorlijk wat mogelijkheden. Maar er zijn ook andere sites die (al dan niet gratis) een forum aanbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing