Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen met een laptop waarvan het moederbord kapot is gegaan?

De desbetreffende laptop was vrij prijzig (800 euro) en is natuurlijk net buiten de garantie kapot gegaan.

Vervanging van het moederbord kost volgens de reparateur van computerland tenminste 500 euro.
En voor dat geld kan ik net zo goed een nieuwe halen.

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing waarbij ik nog tussen de 100 á 200 euro voor de laptop zou kunnen krijgen?

Zou ik deze moeten opdelen in verkoopbare delen (harde schijf, geheugen etc.) of in zijn geheel op marktplaats zetten?

Liefst zou ik hem bij een winkel brengen en iets van inruil coupon/geld krijgen voor het kopen van een nieuwe laptop?

Maar ik zou niet weten waar ik z'n winkel kan vinden en/of deze überhaupt bestaan.

Lijkt erop dat de opties voor een kapotte laptop zeer beperkt zijn. Alle advies is welkom!

Toegevoegd na 3 dagen:
Heel veel mensen hebben het erover dat ik toch nog recht heb op garantie. Dat is natuurlijk wel leuk gezegd maar waar kan ik dat dan halen?

De computer is gekocht bij computerland en die zeggen de garantie is verlopen (al meer dan een half jaar). En daarmee is voor hun het verhaal klaar.

Mocht het garantie verhaal waar zijn dan wil ik graag weten waar ik zoiets kan vinden zodat ik dat soort claims kan onderbouwen en niet gevoelsmatig iets aan het roepen ben. Wie moet ik hierop aanspreken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
18.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer heb je hem gekocht, hoe lang garantie zat erop en wanneer ging ie kapot?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Daarom gebruik ik geen laptop (alleen een netbook voor onderweg).
Mijn advies: weggooien dat lijk en een andere kopen als je hem gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net buiten de garantie, is vaak nog een deel garantie, oftewel coulance. Een moederbord moet een bepaalde levensduur kunnen waarborgen, ook nog ná de garantieperiode. Als hij binnen die verwachtte levensduur toch stuk gaat, dan moet normaal gesproken nog een deel van de reparatie vergoed worden.
De winkelier waar je hem gekocht heeft kan dit ook weer terugvorderen bij de fabrikant.
(Lees meer...)
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deelgarantie is niet 't zelfde als coulance.
Als je redelijkerwijs mag verwachten dat een apparaat 5 jaar meegaat, en hij gaat naar 3 jaar stuk, heb je RECHT op nog 40%. Da's geen coulance, maar een verplichting. Evenzo moet je kunnen aantonen dat 't probleem geen kwestie van nalatigheid was.
Je kan een boel oook zelf.

als je wat op internet zoekt, loop je grote kans dat je het veel voordeliger kan laten doen.

BV hier:
http://diensten.marktplaats.nl/computer-en-internet-experts/292528580-moederbord-laptop-vervangen-of-repareren.html

Moederbord voor Acer Aspire 1640: € 170,00 | Moederbord voor HP Pavilion DV2000: € 175,00

Moederbord voor Acer Aspire 3100: € 170,00 | Moederbord voor HP Pavilion DV6000: € 175,00
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net buiten de garantie kapot gegaan, betekent dat dat de laptop amper 1 of 2 jaar oud is? Je mag van zo'n apparaat verwachten dat hij langer meegaat. Een product moet voldoen aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben. Dat staat in de wet. Van de meeste apparaten mag je dus ook verwachten dat ze veel langer meegaan dan de garantietermijn van een of twee jaar.
Ik zou zeggen: terug naar de winkel.
Zie bron voor meer informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die luitjes van consuwijzer zijn net vandaag een naamsbekendheids-campagne begonnen, grappig dat hij nu hier ook voorbij komt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En kom op voor je recht. Je mag van een laptop van 800 euro verwachten dat hij (bij normaal gebruik) langer meegaat dan 1 of twee jaar. Maak stampij, bij winkel en producent. Maak duidelijk dat je het er niet bij laat zitten.
Ben benieuwd hoe lang ze garantie geven, veel houden zich namelijk niet aan de europese wetgeving op dit gebied. Als ik jou was zou ik er even op googlen. Niet uitgesloten dat je nog garantie hebt.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bel gewoon even de consumentenbond, die helpen je graag verder. Vaak als een bedrijf een berichtje van hun ontvangt gaat er een wereld open. Daarnaast kassa of dat programma van de TROS kan je ook contacten, ze zijn niet graag in beeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoeken kan je veel besparen. Enige tijd geleden heb ik een nieuwe printer gekocht waarvan ik de stroomkabel kwijt raakte. Via de fabrikant kon ik een nieuwe kabel kopen voor 35 euro incl verzendkosten. Op marktplaats vond ik zo`n zelfde printer voor 16 euro incl. kabels.
Nu heb ik dus een reserve printer met 1 kabel voor de helft van de prijs van aleen de kabel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag van een laptop redelijkerwijs *verwachten* dat ie 5 jaar meegaat bij normaal gebruik (je moet wel aantonen dat 't geen nalatigheid was).
Als ie dan naar 1 jaar stuk gaat maar buiten de garantie, heb je nog recht op 80% van de reparatie.
Als ie dan naar 2 jaar stuk gaat maar buiten de garantie, heb je nog recht op 60% van de reparatie.
Als ie dan naar 3 jaar stuk gaat maar buiten de garantie, heb je nog recht op 40% van de reparatie.
Als ie dan naar 4 jaar stuk gaat maar buiten de garantie, heb je nog recht op 20% van de reparatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste vraag: Wie heeft gezegd dat het moederbord kapot is?
Tweede vraag: WAT zou er kapot moeten zijn.

Kortom , wat doet het nog, en hoe ?

Toegevoegd na 1 uur:
no cure no pay kijk ik er naar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man en ik zitten met hetzelfde probleem.

Twee jaar geleden een Medion laptop gekocht voor € 800,--
Al na twee maanden moest het moederbord vervangen worden.
Een jaar later de videokaart.
Nu is de videokaart weer stuk, we hebben er door een deskundige naar laten kijken. (omdat de garantietermijn nèt verstreken was).
Al met al zijn we de laptop bijna drie maanden kwijt geweest voor de reparaties. Als je die tijd aftrekt van de tijd dat we hem hebben, is het nog net binnen de garantietermijn van twee jaar, dus...... ;-)
Misschien hebben we nog garantie op de laatste reparatie, omdat het weer hetzelfde probleem is.
We gaan het in ieder geval proberen!
Ik hoop dat er met jou een goede regeling wordt getroffen want het is toch te gek dat je maar zo kort plezier hebt gehad van zo'n prijzig apparaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding