Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik het intern geheugen van pc in bios op lagere frequentie zet,wordt de cpu dan ook minder warm?

kan bij een van mijn pcs het simm geheugen (desktop) op een lager toerental zetten, ong,. bijna de helft ? nu heeft die pc al een beetje een warmere systeem en cpu temperatuur. niet abnormaal voor de cpu maar toch ietsje. de fans staan altijd aan. als ik nu in de bios het geheugen op een lagere snelheid zet, ik geloof het is 2400mhz, het kan op 1800mhz, raakt de cpu dan ook langzamer en minder warm hierdoor ? en geldt dit ook voor het moederbord, welke altijd rond de 36 graden C is ? de cpu is dus meestal rond de 50-60 graden C. het moederbord rond de 36 graden C overigens. ohja. als ik dit zou doen, heeft het geen negatieve gevolgen voor de werking van het systeem ? denk aan: crashen, bugs, glitches, andere dingen ?

5 uur geleden
in: Hardware
107
LeonardN
4 uur geleden
Lijkt me stug dat je daar wat van merkt op de temp van de CPU.
Als je een koelere CPU wil, dan kan je beter een betere CPU-koeler nemen.
50-60 graden is verder geen probleem.
Moederbord op 36 graden is ook prima.
Je lijkt een probleem op te willen lossen wat er niet is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, meestal kan het verlagen van de frequentie van het intern geheugen (RAM) ervoor zorgen dat je CPU minder warm wordt. Dit komt omdat lagere geheugenfrequenties vaak minder stroom verbruiken, wat kan leiden tot minder warmte-afgifte.

Daarnaast kan een lagere belasting van het geheugen ervoor zorgen dat de CPU zelf ook minder hard hoeft te werken, waardoor deze koeler blijft.

Het effect kan variëren afhankelijk van de specifieke hardwareconfiguratie en hoe intensief je de pc gebruikt. Hoe is jullie ervaring met het aanpassen van geheugenfrequenties? Heeft iemand gemerkt dat het echt effect heeft op de temperaturen?
(Lees meer...)
SingingCoyote13
5 uur geleden
de AI heeft binnen 1 minuut al een redelijk antwoord gegeven. alleen voordat ik deze markeer als beste wacht ik even op wat anderen (mensen) als antwoord leveren, want AI's kunnen dingen ook verkeerd beantwoorden. Maar bij voorbaat dank Gwen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding