Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Externe Harde Schijf kan wel onder linux gevonden/geformatteerd worden, onder windows niet?

Heb een Externe HDD (Seagate) van 1 TB. Jaar geleden gekocht. Nooit gebruikt, alleen een maal wat gebackupped. 59 bedrijfsuren. Geformatteerd op NTFS onder linux Xubuntu 24.04 lts vandaag. alles gaat elke keer goed bij formatteren. de schijf wordt onder elk linux systeem gevonden, op ntfs of ext4 formaat. onder windows (11 en XP) wordt deze schijf niet gevonden. geen enkel icoontje wordt zichtbaar. wel het koppelings geluid als ik hem eraan hang maar dat is alles. onder systeem/apparaatbeheer staat dat het apparaat gewoon werkt. maar onvindbaar. rufus vind hem niet. Kaspersky, vind hem wel onder prestaties, en zegt dat de schijf 100% in orde is. maar erop browsen gaat niet met verkenner, op de xp en windows 11 pc niet. heb hem ook al geprobeerd op fat32 te formatteren, op de linux pc natuurlijk, die vindt hem altijd. werkt ook niet. bestanden die erop gezet worden of mappen worden gewoon altijd gevonden, ook kruislings via en alleen op verschillende linux versies, dus de schijf is NIET kapot. kan er gewoon wat opzetten. wat gebeurt er hier ?? waarom kan windows 11 niet eens een schijf vinden die op NTFS geformatteerd is, en onder linux systemen gewoon gevonden wordt ?? heeft iemand enige info hierover aub ? wat moet ik doen om het dingetje werkend te krijgen in de toekomst, of bij toekomstige schijven onder windows 11, en evt XP ?

een week geleden
in: Hardware
441
LeonardN
een week geleden
Heb je onder schijfbeheer gekeken?
Windows+X
Schijfbeheer (Disk Manangement)
SingingCoyote13
een week geleden
ja staat er niet tussen. heb de harddisk uiteindelijk maar geformatteerd op ext4 voor gebruik als backup tussen linux systemen, en hij doet het perfect nu. maar windows leest natuurlijk ext4 niet in, dus op windows systemen kan ik hem niet meer gebruiken nu.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Druk op Windows+X en selecteer Schijfbeheer. Deel een afdrukscherm van Schijfbeheer waarin alle schijven worden weergegeven. Druk op Windows+X en selecteer Apparaatbeheer. Controleer of er een waarschuwing of fout op de externe schijf staat.

https://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/all/mijn-externe-harddisk-wordt-niet-herkend-in/ddd3e284-f112-416b-af1d-d20139684708
(Lees meer...)
2 dagen geleden
SingingCoyote13
2 dagen geleden
de schijf staat er niet eens tussen onder windows, op ntfs geformatteerd. maar onder linux wordt ie gewoon gevonden en kan hem gewoon gebruiken, of ie op ntfs OF op ext4 geformatteerd is. en bestanden zijn niet corrupt na kopieren erop, ook staan er bij linux, geen fouten aangeven onder disks.
hoe kan dit ?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding