Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik steeds eerst naar de BIOS voordat mijn PC opstart?

Sinds kort start mijn computer niet meer normaal op. Ik heb geen veranderingen gedaan. Niet hardware matig en ook niet software matig.

Ik start hem op, speel een paar spelletjes en sluit hem weer af.

Nu krijg ik elke keer bij opstarten de melding van de foto. Dan ga ik naar de BIOS door op F1 te drukken en in de BIOS, doe ik niks. Ik druk op F10 (opslaan aangebrachte wijzigingen en BIOS afsluiten) dan krijg ik de melding: U heeft niets gewijzigd, doorgaan? Ik zeg "Ja" en daarna start hij gewoon de computer op.

Iemand een idee waar dit door komt?

Picture for question
2 maanden geleden
in: Hardware
778
TurfGraver
2 maanden geleden
Batterij (knoopcel) bios vervangen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De BIOS slaat je instellingen op in een klein stukje geheugen. Dat geheugen heeft een batterij nodig om die instellingen te kunnen onthouden.

Waarschijnlijk is die batterij leeg.

Open de computer, verwissel die batterij (vaak een CR2032) voor een nieuwe, nog eenmaal de BIOS-route doorlopen, en alles is weer voor een paar jaar in orde.
(Lees meer...)
Cryofiel
2 maanden geleden
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Aaaah, zou ik dan eindelijk voor het eerst eens het probleem hebben met de simpelste oplossing, waar ik al jaren over lees, maar nooit gehad heb. Ik ben benieuwd, ik ga dat straks meteen doen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding