Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet ik op letten als ik onderdelen van een oude gamepc wil gebruiken voor een nieuwe pc?

Een oude gamepc die ik heb is ruim een half jaar terug kapot gegaan.
Nu wil ik zoveel ervan mogelijk uit de chassis halen en overplaatsen in een nieuwe (desktop) pc tower (nog niet aangeschaft, is alleen voorlopig in de planning). Het probleem van de oude gamepc was dat ie ging knetteren.
als ik alleen al de stekker in het stopcontact deed, dan ging de voeding knetteren, en gaf vonken aan de achterkant van het apparaat.
Dus die gebruik ik sindsdien gelijk niet meer. Heb wel alles schoon gemaakt
aan de achterzijde en binnenkant. De GPU is een GT1030, SSD hdd en 8gb ram,
Radeon. Het moederbord is intact, de GPU ook, maar het chassis met de
voeding durf ik niet meer te gebruiken wegens dit defect.
Dus waar moet ik op letten bij aanschaf van een nieuwe (kale) tower om
de onderdelen van deze oude pc in te kunnen gebruiken ?
Ik heb nu al een tijdje een andere volwaardige gamepc, maar ik wil
de onderdelen van de vorige, de defecte dus, recyclen voor een systeem
waar ik Batocera op wil zetten met wat ps2 games die ik op disc heb en
van disc gedumpt heb, en daarnaast wat public domain en freeware games.
Moet ik erop letten welke voeding het nieuwe chassis heeft ?
Moet ik kijken naar het formaat van het moederbord, en of dit erin past ?
Ook met betrekking tot de kaart sloten (voor de GPU) ?
Als ik hierop moet letten waar kan ik de info hiervoor vinden (op het
moederbord) ?

3 maanden geleden
in: Hardware
687
LeonardN
3 maanden geleden
Een moederbord en een voeding hebben een bepaalde form factor. Behuizingen hebben ook die form factor, en bieden vaak optie om de kleinere form factors in te bouwen. De meest voorkomende form factor is ATX. Je kan het meten of het typenr van je moederbord invoeren en dan vertelt google het je wel. Dus ja, daar moet je naar kijken. Een ATX moederbord kan je niet in een mini ATX behuizing vouwen.
GPU's zijn al jaren* allemaal PCIe, dus zolang er een x16 slot op het moederbord zit (en dat zit op elk moederbord wel) voldoet dat. *PCIe heeft wel versies, die zijn forwards en backwards compatible in de regel. Als je een heel snelle dure grafische kaart gaat kopen zou je in theorie tegengewerkt kunnen worden door een moederbord met een slot met een oudere versie. Maar als je praat over een 1030 (welke niet veel meer doet dan een ingebouwde gpu op cpu ) is dat niet echt een issue.
SingingCoyote13
3 maanden geleden
moet ik geen rekening houden met de voeding ? en het voltage ervan of het vermogen ???
LeonardN
3 maanden geleden
Oh ja, die had ik even gemist. Ja een voeding moet voldoende vermogen(watt) hebben en voldoende en de juiste connectoren (is meer van belang als je een zwaardere videokaart er in wil gaan zetten).
Voor een gewone PC zonder losse videokaart (of zonder zware videokaart), en zonder topmodel CPU zal een voeding van 400 watt makkelijk volstaan. Als je een gamePC wil bouwen zal je liever >600watt nemen en moeten kijken of er voldoende PCIe 6pins en/of 8pins connectoren op zitten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

"Waar moet ik op letten als ik onderdelen van een oude gamepc wil gebruiken voor een nieuwe pc?"

Je voorspelt het zelf al een beetje, maar dat de onderdelen die je koopt compatibel zijn en passen. Gelukkig zijn er standaarden waar fabrikanten omheen werken. De standaarden die voor jou van belang zijn, zijn ATX (of andere form factor) voor de behuizing en PCIe voor de grafische kaart.

Als je dus voor een kast gaat kijken komt vanzelf het punt naar boven ATX of mini ATX (of EATX als je echt groot wil, of mini ITX voor heel klein)? Als het moederbord wat je er nu uittrekt ATX is, kan je dat nooit in een kleinere behuizing dan ATX stoppen, (vaak wel in een grotere).

Voor de grafische kaart is het meer een kwestie van, dat zal in alle "normale" gevallen geen probleem moeten geven. PCIe is al jaren de standaard en een x16 slot (dat is dus het langste slot wat je normaliter op een moederbord ziet voor de grafische kaart) is eigenlijk niet meer dan de norm.
Om de zoveel tijd krijgt PCIe een nieuwere versie, maar dat is vooral van belang als je te maken krijgt met de limieten van de poort.
(Lees meer...)
LeonardN
3 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding