Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn code verwijderen bij opstarten van mijn laptop?

als enige gebruiker van mijn laptop is het vervelend dat die altijd mijn code vraagt om in te loggen.

4 maanden geleden
in: Hardware
984
Ritsuka
4 maanden geleden
Heb je Windows? Welke?
samaiphon
3 maanden geleden
windows 11

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De code om in te loggen is een belangrijk onderdeel om je apparaat te beveiligen. Je zou kunnen overwegen om gebruik te maken van Windows Hello als je apparaat dat ondersteund. Dan kun je inloggen met gezichtsherkenning of een vingerafdruk. zie https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/aanmeldingsopties-in-windows-8ae09c04-c5da-41c9-972f-b126a13d18a8
(Lees meer...)
4 maanden geleden
tinus1969
4 maanden geleden
Eens, niet zomaar zo’n beveiligingscode verwijderen. Kwaadwillenden kunnen dan makkelijker je data stelen.
De optie om het inlogwachtwoord te verwijderen is uit veiligheidsoverwegingen niet tussen de reguliere instellingen van Windows 10 te vinden. Hiervoor moet je in de zoekbalk naast de startknop de tekst netplwiz intypen en op Enter drukken. Je krijgt dan een nieuw venster te zien met de naam Gebruikersaccounts..
Op het tabblad Gebruikers staat de optie Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te gebruiken. Als je het vinkje naast deze optie weghaalt en vervolgens op Toepassen klikt, hoeft geen enkele gebruiker nog een wachtwoord in te voeren om hun Windows 10-gebruikersaccount te laden. Deze instelling wordt pas toegepast wanneer de computer opnieuw wordt opgestart.

Wil je op een later moment toch dat Windows 10 weer om een wachtwoord vraagt, ga dan terug naar dit venster en zet weer een vinkje bij de optie Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te gebruiken.

Het kan natuurlijk zijn dat je tegen die tijd je wachtwoord niet meer weet. Gelukkig is het sinds Windows 8 niet meer zo'n groot probleem om je wachtwoord te herstellen. Klik gewoonweg op deze link en herstel je account. Heb je geen Microsoft-account meer? In dit artikel leggen we uit hoe je zonder een Microsoft-account je Windows-wachtwoord kunt herstellen.

Wachtwoord verwijderen in Windows 11
Ook in Windows 11 is er geen reguliere optie om je wachtwoord te deactiveren. Er is wel een optie waarmee je je wachtwoord in zijn geheel verwijdert, maar dit werkt echter alleen als je computer niet gekoppeld is aan een Microsoft-account, dus als je alleen gebruikmaakt van een lokaal (offline) account.

Je kunt dan via de Instellingen-app naar Accounts gaan. Kies bij Aanmeldingsopties voor Wachtwoord en klik op Wijzigen. Voer je huidige wachtwoord in en druk op Volgende. Vervolgens word je gevraagd om een nieuw wachtwoord in te voeren. Laat de velden leeg en bevestig je keuze. Nu hoef je niet langer je wachtwoord in te voeren als je pc opstart. Maar nogmaals: dit werkt alleen als je een lokaal profiel gebruikt, dat dus niet is gekoppeld aan een Microsoft-account. Anders zul je merken dat je de velden niet leeg kunt laten.
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding